Cuvintele mari ale oamenilor mici

Portal HR

Oare mai avem vreo șansă să ne întoarcem la valori…?! Îmi pun această întrebare în fiecare zi (și vă pun această întrebare) pentru că țara devine din ce în ce mai împânzită de diletanți, căci toți ne lovim de asta, în domeniile în care activăm. Avem nevoie să ne reîntoarcem la valorile lucrului făcut temeinic, și asta până nu este prea târziu. Și, ca peste tot în lume, lucrul temeinic poate fi învățat doar de la oamenii care l-au făcut bine, de repetate ori, cu rezultate recunoscute de cei din jur.

Acești oameni însă, cel puțin în lumea business-ului, sunt puțini și, paradoxal, obțin recunoașterea cu greutate. Pentru a putea fi considerați cu adevărat profesioniști, trebuie să treacă proba timpului, a mai multor proiecte de business derulate în mai multe industrii și, de asemenea, să aibă rezultate sustenabile și pe termen lung. E importantă mențiunea aceasta: sustenabile și pe termen lung. Aceasta face diferența între oameni de valoare în business și oportuniști.

Însă, în ziua de azi, valoarea nu se mai măsoară în anii de experiență în management și nici în dimensiunea și soliditatea afacerii ci în like-uri. Reputația nu mai înseamnă proiecte de business conduse în poziții de top pe piață și nici miile de oameni care au depins de deciziile unui manager, ci acum înseamnă mai degrabă autopromovare plătită, spoială și cuvinte mari folosite până la sațietate.

Îmi dau seama de acest lucru și mai bine acum pentru că, de câteva luni bune caut denumirea potrivită pentru școala mea de mentorat în business pe care o voi înființa în curând. Va fi ceva ce nu mai există în România, un concept care este unic tocmai prin forța experienței mele și al modului meu personal de lucru cu antreprenorii și cu managerii beneficiari…Ne străduim așadar de ceva timp să găsim o denumire , evitând să folosim cuvântul „academie”. Nu îl mai putem folosi pentru că acum acest cuvânt nu mai exprimă o valoare, ci, după ce a fost tocit de către diletanții din business, acum a rămas doar un simplu cuvânt aproape golit de consistență și greutate. A rămas doar un simplu cuvânt mare folosit prea mult de oameni mici!

Mai întâi, să îi vedem definiția din DEX online: Societate de învățați, de literați, de artiști etc. creată pentru dezvoltarea științelor și a artelor; înaltă instituție culturală care reunește pe cei mai de seamă savanți și artiști SAU Școală de învățământ superior. [Acc. și: (după lat.) académie] – Din fr. académie, lat. Academia SAU Prima școală filozofică, înființată de Platon la Atena, care își ținea întrunirile în grădinile consacrate eroului Akademos.

DEX-ul ne spune deci că ”academia” este o zonă superioară unde experiența și recunoașterea (nu doar în artă și cultură) ar trebui să fie cele mai solide criterii de selecție. Ce se întâmplă azi cu acest cuvânt..? E folosit de oricine. Azi, oricine poate crea o academie. Există academii de tot felul: de la grădinițe, școli de business, firme de training, academii de afaceri…și multe alte sute, poate mii de academii… Trist este ca nu există NICI O REACȚIE a lumii academice sau, pur și simplu, a adevăratelor valori din domeniul respectiv, valori care nu doresc să se confrunte cu oamenii care nici nu cunosc originea sau etimologia cuvântului Academie. Oricine, dar absolut oricine, poate susține azi că are o academie…

Fie că e vorba de un tânăr de 25 de ani fără nici un pic de experiență de business, fie că este vorba de un ”expert” care a ”lucrat” 25 de ani doar la firme de stat, oricine acum creează ”academii de business”. Reputația și, mai ales, rezultatele acestor oameni sunt egale cu zero. Cu toate acestea, fondează academii… Și culmea: le merge!

Grav nu ar fi poate acest lucru. În orice societate în care valorile sunt întoarse pe dos, e normal ca oportuniștii să se prezinte ca experți și să fondeze academii. Problema gravă este că oamenii care plătesc bani grei pentru a învăța cum se dezvoltă un business, sunt înșelați cu training-uri pe genunchi, făcute din texte luate de pe internet sau din cărțile unor guru de marketing și business de afară. Și atât. Se vorbește despre ”diagnoză de business” realizată în 2 ore, despre ”3 pași pentru succesul afacerii” sau despre ”cum să îți faci o strategie de business în 5 pagini” cu tupeu și cu inconștiență. Astfel, procese de business extrem de serioase sunt reduse la zero și, practic, desființate de acești așa-ziși experți.

Cu ce pleacă oamenii de acolo..? Cu vorbe, cu câteva hârtii și cu convingerea nestrămutată că a face un business bine înseamnă doar ”să ai încredere în tine” și ”să gândești pozitiv” pentru a ”atrage succesul”.

Educația de masă s-a transformat în educație în masă iar profesoratul s-a transformat în vorbire.

Cred că sunt anumite cuvinte care nu ar trebui folosite de oricine. Nu oricine se poate numi ”doctor”, nu oricine se poate autointitula ”profesor universitar” și nu oricine are voie să își spună ”colonel”. Toți acești oameni au la bază studii, au o experiență minimă necesară și au trecut prin nivele ierarhice succesive pentru a putea folosi legitim aceste apelative. De ce atunci oricine se poate autointitula ”manager”? Și, mai ales, de ce chiar fitecine poate deschide o academie de business..?

Avem nevoie să ne reîntoarcem la valorile adevărate. Și pentru aceasta, avem nevoie să restabilim și autoritatea și legitimitatea unor cuvinte și a unor atribute. Academie este unul dintre acesta. Academie ar trebui legat direct de experiență, de reputație și de rezultate, de știință. Academia nu mai poate fi un cuvânt utilizat de oricine poate susține un training de două ore, ci este o responsabilitate și implică asumarea unui anumit nivel de profesionalism și rigoare.

Academia ar trebui să fie echivalentă cu lucrul excelent făcut. Și acest lucru poate ar trebui predat. Eventual la o Academie a academiilor…