În toată cariera mea, de peste 40 de ani, am privit afacerile, companiile sau instituțiile ca pe niște ființe. Businessurile sunt suma minților, corpurilor, sufletelor, emoțiilor oamenilor care muncesc în ele și ale celor care le conduc. Drept urmare, mecanismele de redresare, raportarea la provocări și situații sunt aceleași ca la oameni. Evaluarea situației o fac oamenii, deciziile le iau tot ei.
În ultimele șase luni, am remarcat un proces transformațional nemaiîntâlnit până acum, benefic – atât la nivel individual, cât și colectiv –, cu impact pozitiv semnificativ în antreprenoriatele pe care le „mentorez”.
Ce povestesc aici are o componentă psihologică importantă și este o realitate din lumea aspră a businessurilor, este un fenomen, un proces care a început și pe care doresc să-l împărtășesc cu mediul de business.
Celor care la prima citire vor nega (ignora?) această realitate le recomand să recitească acest material după o săptămână de privit cu atenție în companiile lor; cu siguranță le va schimba perspectiva.
În situațiile, contextele dificile, independente de noi, în fața provocărilor, resemnificarea este modalitatea perfectă de generare de soluții potrivite.
Cum și-au gestionat fricile antreprenorii cu care lucrez și cum au reușit să facă saltul la nivelul următor
- Cel mai important: înțelegerea realității și a etapei prin care trec oamenii și compania, atât emoțional, cât și funcțional
Majoritatea antreprenorilor au mai trecut prin momente similare (având afaceri de peste 20 de ani) și au reușit să se întoarcă la SENS, la viziunea cu care au pornit afacerile, asta după ce s-au diversificat și s-au ramificat de-a lungul timpului, alterând propria identitate de firmă sau de brand. Iar acesta nu-i deloc puțin lucru.
Situațiile nu sunt niciodată identice, problema suntem noi pentru că le dăm situațiilor aceeași semnificație.
Redefinind „simptomul” și conștientizând noua normalitate – cu puțină ghidare –, antreprenorii au început să-și privească afacerile dintr-o perspectivă nouă-nouță, astfel a dispărut anxietatea și au apărut multiple soluții și oportunități.
Iată câteva exemple: doi dintre ei au revenit la strategiile inițiale din 2016, respectiv 2017, remodelând „la sânge” pentru a ajunge din nou la sens, altul a decis să schimbe și numele firmei, cu ocazia redefinirii identității vizuale, alții au revenit la visul inițial, au pus cifrele pe planul doi și investesc în dezvoltare. Este formidabil ce se întâmplă în jurul meu. Două antreprenoare extraordinare au înființat asociații pentru a folosi sinergiile din companiile lor în beneficiul societății, al comunității. Acum construim modelele organizaționale și strategia de relansare.
Recent, am lansat un concept comercial pentru o instituție religioasă din Ardeal, o minune de proiect, care s-a născut exact prin acest proces de resemnificare a valorilor fundamentale ale comunității care s-a deschis către toată comunitatea locală și a îmbrățișat noul concept, identificându-se complet cu el.
Toate acestea, prin resemnificarea perspectivei, implicit a afacerii.
Resemnificarea ne ajută, deci, să ne rupem de trecut, conștientizând, acceptând și înțelegând că aceleași strategii, comportamente, abordări sau emoții aparțin altui context, iar situația actuală este una nouă (nu doar criză economică, ci și pandemie), de aceea este esențial să ne raportăm diferit la ea. Deci, este necesar să înțelegem și să internalizăm faptul că situațiile nu sunt niciodată identice și că problema e la noi, pentru că noi le dăm aceeași semnificație.
Cei care se raportează la trecut, la experiențele anterioare, sau neagă realitatea au cele mai mari blocaje. Redefinirea nu înseamnă negarea situației. Aici greșesc cei mai mulți. În această categorie intră și cei care neagă existența virusului: așa cred că se pot „proteja” sau că își pot învinge frica. Aceștia – chiar dacă nu acceptă – sunt cei mai anxioși membri ai societății, pe principiul „dacă îl neg, nu există”.
La fel și în business. Nu este nicio diferență.
- Studierea interiorului din exterior: observarea propriului business din afară
La ce ajută acest exercițiu? Învinge disperarea, teama de eșec, rezolvă blocajele care apar în situații dificile. Care sunt reacțiile tipice pe care antreprenorii le-au învins?
„Sunt prea obosit ca să mai fac asta, ca să mai trec o dată prin asta.” / „Am o vârstă… m-am săturat să mă lupt cu situațiile” /„Îmi doresc să mă retrag, să mă pot opri…”/ „Regret că nu am vândut afacerea anul trecut.”
Dacă ești observatorul propriului business – făcând un pas în afară –, se produce resemnificarea, iar soluțiile vin spre tine.
Așadar, privind propriul business din exterior, suntem mai detașați și ne scade anxietatea, putem să-i dăm afacerii noi sensuri, noi perspective, folosind ADN-ul, resursele, potențialul, talentele din interior.
Observând, dobândim o perspectivă echilibrată asupra provocărilor, ignorând astfel tensiunile pe care le-am avea dacă am sta în interior; astfel, soluțiile se arată. Chiar se arată!
- Redefinirea punctelor tari și resemnificarea lor
Identificarea elementelor care ne-au ajutat să ajungem până în prezent este esențială. De exemplu: USP-ul nostru a fost mereu unicitatea soluțiilor, am făcut mereu pionierat, suntem mândri de calitatea și proporțiile relațiilor interumane cu angajații și cu clienții, „suntem singurii, suntem diferiți, numai noi facem asta”.
Am două exemple în proiectele mele: o antreprenoare care a făcut pionierat pe piața din România s-a întors la sensul afacerii ei, după 26 de ani de existență a acestei afaceri. S-a mobilizat rapid și peste o lună se relansează cu un nou nume și cu o nouă identitate vizuală, concept online inovator și gamă de produse ecosustenabile, în premieră în industria în care activează. În paralel, implementează un nou model de management.
Un alt antreprenor investește în design industrial, astfel că va fi singurul producător din industrie care nu va folosi ambalaje standard pentru produsele sale și, în paralel, a creat un concept de retail replicabil la nivel național, bazat pe elemente inovatoare, pentru piața tradițională.
Asta înseamnă resemnificarea punctelor tale tari: chiar dacă din interior ți se pare deja o rutină, un obicei, o „normalitate”, privind din exterior le dai lucrurilor o nouă semnificație, le dai amploarea care saltă afacerea printr-o nouă perspectivă.
- Gândirea pe termen scurt și mediu
În orice tip de criză sau în vremuri instabile – când viitorul este nesigur –, este necesară schimbarea rolului și scopului planificării.
Astfel, în aceste perioade este recomandată planificarea mai rapidă și mai frecventă. Planificarea strategică nu funcționează în pandemie, în niciun fel de criză, de fapt. Ajustările frecvente, flexibilitatea și revizuirea la intervale mai scurte a cifrelor ajută dinamica afacerii și reprezintă cea mai bună metodă pentru a merge înainte, către o nouă perspectivă.
Este dovedit statistic faptul că în perioadele de criză, oricare ar fi natura lor, analiza, estimările, predictibilitatea veniturilor și a cifrelor în general nu aduc rezultate. Planificarea e bine să se concentreze pe eficiență, performanță, creativitate, adaptabilitate, inovație.
În al doilea rând, planificarea, pedalarea pe puncte și virgule în tabele interminabile, controlul în exces nu aduc performanță, îi stresează pe oameni și induc teama de viitor.
Nu poți prevedea imprevizibilul. (Cannot predict the unpredictable).
De exemplu: lansarea unei game noi, revoluționare, de produse – fără obiective (target) –, doar prin incentivarea forței de vânzare, ca să schimbe mixul de vânzări. Rezultatele sunt uluitoare: cu aceeași cifră de afaceri, profitabilitatea crește simțitor.
- Trecerea de la precizie în bugetare la succes strategic în relația cu piața și conumatorii
Cea mai bună abordare este să mutăm concentrarea de pe precizia-predictibilitatea financiară pe reușita strategică. De exemplu: ce resurse alocăm cheltuielilor operaționale ale afacerii versus remodelarea afacerii prin inovație, ce fel de inovație să fie: un „wow” care revoluționează piața și industria sau o inovație pe portofoliu ori pe procesele existente? În tot acest parcurs, important este să nu sacrificăm resursele alocate dezvoltării strategice.
Să nu sacrificăm strategia pentru a realiza câștiguri „pandemice” pe termen scurt. Mulți au făcut-o și s-au suprapus cu alții, acum sunt sufocați pentru că au blocat toate lichiditățile în „oportunitatea pandemică”. Capcanele în care au căzut au fost: covid marketing / promoții-oferte/ scăderea drastică a prețurilor / rabat la calitate / „stau pe cash” și aștept să treacă criza.
Publicat in Business Magazin, 22 septembrie 2020