Publicat în Wall Street pe data de 04.08.2020
Ceea ce vreau să vă spun nu se bazează pe metodologii academice sau idei „luate” de pe internet ori pe disperarea de a fi vizibilăîn mediul de business. Este experiența pură, dură – acumulată în cei peste 35 de ani de business, dar mai ales în cei 8 ani de mentorat cu antreprenoriate românești și, în mod special,în această perioadă de criză pe care o trăim.
Deci, să începem: dacă ești antreprenor, de câte ori nu te-ai gândit, în ultimele 3-4 luni, la stabilizarea afacerii, la cum să ții oamenii valoroși aproape, la cum să construiești un arc, o punte peste perioada de contractare a afacerii și de a asigura o funcționare cu impact negativ minim în cifre și în general în profitabilitate? Acestea ar fi consecințele unor acțiuni concrete: cum pot acționa ca să realizez toate acestea?
Noua normalitate: terenul fertil pentru refacere
Noua normalitate și realitate reprezintă cel mai bun moment pentru reașezare, pentru „rework”, pentru a face – în sfârșit – lucrurile altfel. Este momentul curajului de a regândi munca, chiar dacă lumea din jurul nostru propaga neîncetat „asta nu ar funcționa în criză”.
Această nouă normalitate pare să genereze în lumea de business pesimism și disperare. Drept urmare, se presupune că orice idee nouă, orice concept nou va eșua neapărat.
Este fals că în criză nu poți crește, nu poți atrage bani sau nu poți face investiții noi, nu te poți dezvolta. Este fals că în criză nu poți angaja oameni.
Pandemia – această nemaiîntâlnită nouă normalitate pentru toți– nu este altceva decât o jalnica scuză care ne justifică nouă înșine faptul de a nu face nimic „altfel”.
Unul dintre principiile noii normalități este gândirea pe termen scurt
De exemplu, mentorez o companie cu peste 100 de angajați, unde am „instaurat” flexibilitatea muncii, spontaneitatea și gândirea pe termen scurt: planificare de la o săptămână la alta și de la o lună la alta. Și funcționează, pentru că toată lumea s-a eliberat de proiecțiile și fricile legate de viitor, se concentrează pe prezent și se bucură de orice reușită care „bate” contextul.
Evident, companiile care au acces la finanțări pentru investiții care anul viitor pot propulsa vânzările este bine să continue procesul, însă aplicarea acestui principiu pentru „doing business” este valabilă.
Pare ciudat, înfricoșător, dar se aplică același principiu că în viața personală: când ești în criză existențială, gândești și acționezi de pe o zi pe alta. E bine să ai o abordare „din mers”, va funcționa cu siguranță și vei reuși în orice demers deoarece mintea și sufletul tău se vor elibera de cramponarea care te împinge către proiecțiile în viitor.
Renunțarea la obsesia controlului și a muncii
Conștientizează și acceptă că s-a dus vremea muncii peste program, a șederii infinite la birou, un exces, de altfel – doar de dragul de a umple orele de lucru. Acum, cu metoda remote work se vor vedea cu adevărat oamenii dedicați, eficienți, care se concentrează pe lucrurile esențiale, pe aspectele cu adevărat importante ale muncii și care chiar sunt performanți.
Noii eroi sunt cei care sunt eficienți și productivi, care „pun osul la greu” – în loc să se plângă – și care înțeleg perfect momentul.
Dinamism – mai mult ca oricând
Nu ai nevoie de MBA ca să pui lucrurile în mișcare: idei, talent, gândire critică, creativitate, energie nouă. Oamenii au nevoie să creeze, au nevoie de un tip de virus numit dinamism. Este foarte important să fii în permanentă mișcare, un perpetuum mobile în industria ta. Asta te face vizibil și îți crește apoi notorietatea.
Imaginează-ți că ești un Start-Up (ca atunci când ai pornit afacerea), imaginează-ți că acum pornești. Deci, repornește totul. Evaluează resursele de care dispui, oamenii din jurul tău și pune o idee complet nouă pe masă. Exact ca la început de drum. Va funcționa, garantat.
Dar mai este ceva legat de acest nou început: să nu remodelezi pentru bani – nu în acest an! – ci pentru un nou vis, pentru noua ta idee.
Gândește moderat – nu extins – și concentrează-te asupra lucrurilor care nu se schimbă
În această perioadă, este recomandat să faci mai puțin decât face competitorul tău direct. Am întâlnit multe companii care au ales să continue proiectele mari, interminabile – de care trag de ani de zile –, crezând că ce a fost început trebuie continuat și terminat. În această perioadă, este mult, mult mai avantajos să pui în practică idei noi, mai mici, dar de impact major, cu finalizare mai rapidă. Mai ales când resursele sunt limitate, este de preferat un produs mic, inovator, decât unul neterminat, care îți consumă toate resuresele.
Acum nu contează trendul (moda), ci nevoile și obiceiurile de consum care nu se schimbă. Acest principiu este valabil și pentru companie. Deci, concentrează-te pe lucrurile esențiale care nu se vor schimba nici în criză și nici după. Lucruri practice, de inovat, de care oamenii au nevoie și de care vor avea nevoie și peste 5-10 ani.
Ignoră-ți concurenții direcți și nu dispera în relația cu clientul
Cea mai întâlnită greșeală la antreprenori este disperarea de a reacționa la ce fac alții, de a copia din disperare idei. Cel mai bun exemplu este numărul imens de producători de măști, igienizante sau dezinfectanți. Unii și-au abandonat core business-ul pentru o oportunitate care va ține câteva luni. Mercenarii au acaparat deja piața.
E bine să fii – nu numai în criză, dar mai ales în perioada de criză – lider, și nu follower.
Nu copia, dar mai ales nu dispera; riscul copy paste este că nu înțelegi de ce produsul sau soluția altuia este de succes, nu știi comunicarea nevăzută și ideea din spate, prierzi focusul de pe „core business”.
Și încă ceva: în aceste momente, există tendința excesului de zel în relația cu clientul (clienții au tendința să fie profitori, devin mici uzurpatori și trag de parteneri: „e greu, e criză”). Ține cont că nu poți împăca pe toată lumea și riști să aloci și să consumi – chiar să sacrifici – toate resursele pentru a mulțumi peste măsură un client, în loc să te concentrezi să atragi clienți noi în această perioadă.
În martie, situația a fost total nouă și pentru mine, dar am învățat și am testat, am implementat multe lucruri, soluții în ultimele trei luni. Aceste lucruri funcționează, așa cum le-am descris în acest text.
Avem nevoie mai mult ca oricând de „re(a)facere”, prin regândire și răbdare, deschiderea de a face lucrurile alfel, debaransându-ne de miturile care au acaparat mediul de business, dar mai ales i-au acaparat pe antreprenorii care disperă. Ieșiți din ghearele falselor mituri, încercați să funcționați altfel, prin „refacerea” afacerii. La alții funcționează, de ce să nu încercați și voi o regândire a modului de abordare a pieței și a muncii?
Dacă v-am inspirat un pic, începeți acum!