Sunt Aliz Kosza și…

… când eram copil, n-am știut că sunt un lider, nici n-aveam nevoie să știu. Eram pur și simplu, iar asta nu doar că nu-i deranja pe ceilalți copii, ba chiar îi bucura, fie că leadershipul meu se manifesta la fotbal sau la culesul cartofilor. Făceam strategii, organizam, delegam responsabilități, conduceam echipe. Era ceva natural.
Primul meu job a fost în turism și pot spune că acolo mi-am conturat identitatea profesională. Au fost 13 ani, începând cu 1979, ca o fereastră spre vest, o bulă de aer către o lume aspiraţională, într-o societate rigidă şi totalitară. Atunci am învăţat cum să gestionez situaţii de criză, neașteptate, am exersat multiculturalitatea, am înţeles cât de mult contează pasiunea pentru ceea ce faci şi respectul pentru clienţi, iar toate astea mi-au prins foarte bine mai târziu.
În 1992, mi-am luat zborul în necunoscut, dar, fiind autodidactă, asta nu m-a speriat niciodată, dimpotrivă. Am luat, practic, totul de la zero: din postura de merchandiser, am ajuns agent de vânzări, supervisor, manager regional, apoi manager naţional de vânzări. Am învățat cum se fac lucrurile făcându-le și din acest motiv cred în forța experienței, a practicii, și nu în teorii. Nu am avut un mentor, dar recunosc că i-am simțit lipsa.
De atunci, viața mea profesională a însemnat performanță în peste 20 de industrii diferite în care de patru ori am fost CEO. Acum, privind în urmă, văd că sunt 46 de ani de experiență, iar în 25 dintre ei am condus companii de top precum Orkla Foods România, MOL România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea şi inovarea altor companii din industrii foarte diferite. Am făcut performanţă într-o piaţă emergentă, dificilă, în care lipsea cu desăvârşire cultura de business. Am contribuit la formarea comerţului modern din România, apoi am luat de coarne achiziţiile de companii, le-am integrat şi le-am crescut pe temelii solide, transformând culturi de organizaţie şi oameni.
Sunt un „constructor” (builder and developer). Am lăsat în urmă organizaţii, branduri şi oameni; am format sute de lideri și manageri. Am creat fundaţii pentru viitor, fundaţii pe care au construit succesorii mei, strategic vorbind.
Odată la 3-4 ani, am schimbat industriile. Nu m-am temut niciodată de nou, de necunoscut. În 1998, am înfiinţat divizia de Farmacii la INTREBRANDS, care este de succes şi astăzi. În același an, am acceptat primul post de director general, la Agfa Film, apoi a urmat Kraft, unde am lansat prima ciocolată Poiana, un brand nou, luat de la zero, care și astăzi este lider de piață în segmentul său de consum. Orkla Food România a însemnat achiziţie şi integrare de businessuri locale – Fabrica de pate Ardealul şi Royal Brinkers România –, dar și lansări de produse care sunt și azi, după 12 ani de la plecarea mea, în portofoliu, precum și rebranding și repoziționare. De asemenea, a fost prima certificare a unei fabrici de produse alimentare cu IFS (International Food Standard) din România.