Sunt Aliz Kosza și…
… când eram copil, n-am știut că sunt un lider, nici n-aveam nevoie să știu. Eram pur și simplu, iar asta nu doar că nu-i deranja pe ceilalți copii, ba chiar îi bucura, fie că leadershipul meu se manifesta la fotbal sau la culesul cartofilor. Făceam strategii, organizam, delegam responsabilități, conduceam echipe. Era ceva natural.
Primul meu job a fost în turism și pot spune că acolo mi-am conturat identitatea profesională. Au fost 13 ani, începând cu 1979, ca o fereastră spre vest, o bulă de aer către o lume aspiraţională, într-o societate rigidă şi totalitară. Atunci am învăţat cum să gestionez situaţii de criză, neașteptate, am exersat multiculturalitatea, am înţeles cât de mult contează pasiunea pentru ceea ce faci şi respectul pentru clienţi, iar toate astea mi-au prins foarte bine mai târziu.
În 1992, mi-am luat zborul în necunoscut, dar, fiind autodidactă, asta nu m-a speriat niciodată, dimpotrivă. Am luat, practic, totul de la zero: din postura de merchandiser, am ajuns agent de vânzări, supervisor, manager regional, apoi manager naţional de vânzări. Am învățat cum se fac lucrurile făcându-le și din acest motiv cred în forța experienței, a practicii, și nu în teorii. Nu am avut un mentor, dar recunosc că i-am simțit lipsa.
De atunci, viața mea profesională a însemnat performanță în peste 20 de industrii diferite în care de patru ori am fost CEO. Acum, privind în urmă, văd că sunt 46 de ani de experiență, iar în 25 dintre ei am condus companii de top precum Orkla Foods România, MOL România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea şi inovarea altor companii din industrii foarte diferite. Am făcut performanţă într-o piaţă emergentă, dificilă, în care lipsea cu desăvârşire cultura de business. Am contribuit la formarea comerţului modern din România, apoi am luat de coarne achiziţiile de companii, le-am integrat şi le-am crescut pe temelii solide, transformând culturi de organizaţie şi oameni.
Sunt un „constructor” (builder and developer). Am lăsat în urmă organizaţii, branduri şi oameni; am format sute de lideri și manageri. Am creat fundaţii pentru viitor, fundaţii pe care au construit succesorii mei, strategic vorbind.
Odată la 3-4 ani, am schimbat industriile. Nu m-am temut niciodată de nou, de necunoscut. În 1998, am înfiinţat divizia de Farmacii la INTREBRANDS, care este de succes şi astăzi. În același an, am acceptat primul post de director general, la Agfa Film, apoi a urmat Kraft, unde am lansat prima ciocolată Poiana, un brand nou, luat de la zero, care și astăzi este lider de piață în segmentul său de consum. Orkla Food România a însemnat achiziţie şi integrare de businessuri locale – Fabrica de pate Ardealul şi Royal Brinkers România –, dar și lansări de produse care sunt și azi, după 12 ani de la plecarea mea, în portofoliu, precum și rebranding și repoziționare. De asemenea, a fost prima certificare a unei fabrici de produse alimentare cu IFS (International Food Standard) din România.
A urmat MOL ROMÂNIA, adică 35 de staţii de carburant construite de la zero (investiţie greenfield), toate sunt performante şi acum. Am lansat pe piaţa din România carburantul Tempo Plus, am achiziționat rețeaua de benzinării SHELL și am introdus pe piață cardurile MOL.
Fabryo Corporation a fost copilul meu iubit; așa l-am simțit de la început. Am construit brandul Savana, care este lider de piață și azi și care a primit în 2011 distincția de Superbrand (singurul din industrie). Am lansat 23 de produse noi, revoluționare, care continuă să fie succese de piață de atâta vreme. Am primit două premii Golden Effie (2009, 2011), o nominalizare la European Business Award (2010), pentru inovaţie, Marele (primul) premiu Work Life Balance și un premiu Internetics pentru site-ul savanaculoare.ro (primul site interactiv de culoare din România). Tot pentru Fabryo, am achiziționat Atlas Paints, în 2012.
Schimbările m-au ajutat să învăţ şi să progresez, să îmi testez limitele, să transfer know-how dintr-o industrie în alta, să fiu creativă şi dinamică, atât eu, cât şi organizaţiile pe care le-am condus cu foarte multă pasiune. Ultimii 20 de ani au fost foarte intenşi, cu mari provocări, contracţii economice şi bătălii pe pieţe înguste de consum. Am lucrat în diverse tipuri de organizaţii, de la antreprenoriat local la companii regionale, multinaţionale sau fonduri de investiţii.
Am crescut companii şi oameni de valoare, de aceea acum am sentimentul împlinirii profesionale şi al lucrului făcut temeinic. Mă bucură că am avut şansa să fac ceea ce mi-a plăcut împreună cu oameni cu care am împărtăşit valori comune. Toată reuşita mea s-a clădit pe oameni, pe organizaţii vii şi dinamice, pe care le-am tratat ca pe nişte fiinţe umane. Nu am lăsat în urmă adepţi, ci lideri şi manageri competenţi şi responsabili. Împreună cu aceste echipe am transformat structuri, sisteme şi procese în organizaţii vii, cu oameni motivaţi, şi am reuşit să scriem istorie în toate companiile pe care le-am condus. Se spune despre mine că sunt un lider exigent, dar drept.
Am construit pe încredere, respect reciproc, responsabilitate individuală şi integritate. Cât despre mine, omul, nu sunt diferită de lider pentru că m-am străduit să fiu mereu eu însămi. Nu am purtat măşti împovărătoare, nu am depus eforturi să ascund latura mea umană, zâmbetul, emoţiile sau entuziasmul. Nu am reţete sau modele de succes. Cred în forţa interioară a fiecărui individ şi îi încurajez pe toţi să apeleze la propriul talent, să înţeleagă cum funcţionează ei, ca oameni, pentru că aceasta este singura cale spre reuşită.
Sunt şi am fost mereu un om liber, am văzut lumea, îmi place să zbor cu balonul – şi nu numai, ascult muzică rock şi clasică, dar îmi plac şi opera ori jazzul şi citesc cel mai des literatură orientală. Îmi place să stau în natură, îmi iubesc familia şi prietenii.
Din 2012, sunt business mentor şi strateg, transferând experienţe şi principii de business antreprenorilor şi managerilor care doresc să îşi reinventeze afacerea prin: leadership, transformare organizaţională, abordare pragmatică şi eficientă a afacerii, bazată pe definirea şi implementarea corectă a strategiilor integrate şi construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Mi s-a părut cel mai firesc lucru ca după 46 de ani de experiență s-o împărtășesc cu ceilalți, ajutându-i să-și crească sănătos afacerile, să facă performanță, să fie mulțumiți. Toți. Deopotrivă angajatori și angajați.
Am creat brandul Conferinţele Sufletul în business, ajuns acum în al treilea an de existenţă. Am scris istorie în business fiindcă am transformat în performanță orice afacere pe care a condus-o, toate aceste afaceri fiind fiabile și surse de profit pe termen lung. Iar asta s-a putut întâmpla pentru că am a învățat totul făcând. Cred în oameni, în forța creativității lor, și toate rezultatele mele se datorează oamenilor. Dacă m-ar întreba cineva care este cea mai mare realizare a mea, i-aș spune, fără să clipesc: „Faptul că am reușit să rămân om în jungla businessului.“