În ultimii ani – de când mi-am dedicat tot timpul proiectelor de business mentoring – încă mi se mai întâmplă ca oamenii care nu mă cunosc să îmi pună titulatura de ”consultant în business”. O etichetă facilă care însă nu are deloc legătură cu proiectele mele, cu ceea ce fac zi de zi împreună cu partenerii mei. Atunci când se fac astfel de confuzii, știu că e nevoie să îi vorbesc celui din fața mea despre diferența imensă între consultanță și mentorat în business. Și să îl fac să înțeleagă că, de fapt, dincolo de toate detaliile tehnice, marea diferență între consultanță și mentorat vine tocmai din relația diferită care se leagă între omul de faceri și consultant/mentor în cele două cazuri.
Relația dintre business mentor și omul de afaceri care are nevoie de serviciile lui este infinit diferită de cea pe care o are cu un consultant. Ca mentor, mă implic zi de zi alături de antreprenor în transformarea unui business. În proiectele de business mentoring, lucrez cu antreprenorul în propria lui organizație zi de zi, adesea pentru săptămâni sau luni de zile. Îi ofer sprijin personal în momentele de îndoială dar și consiliere profesională în același timp, îi dau sfaturi, însă îi spun și ce greșește, îl ajut să își recunoască talentele din jurul său, însă îi și dezvolt capacitățile de leadership pentru a face mai târziu singur acest lucru. Ca business mentor, lucrez direct cu omul din fața mea, cu toate provocările lui de om. Și numai astfel un proiect de business mentoring poate aduce rezultate consistente: atunci când relația este de la om la om, nu de la client la consultant.
Business mentoring-ul în sine este o activitate care s-a dezvoltat, de prin anii 70-80 încoace (dar mai ales în ultimi 10 ani) tocmai ca o reacție la ideea de consultanță. Consultantul oferă soluții tehnice, limitate ca specializare și care se perimează în timp, clar definite pentru o anumită zonă de business, axat pe procese abstracte și, de cele mai multe ori, nu se implică în implementare alături de client. Mentorul în schimb, are o abordare total opusă: privește business-ul în ansamblu, lucrează direct cu oamenii și este implicat 100% în implementarea proiectelor de transformare a business-ului alături de echipa de management.
Relația specifică de business mentoring este cea de la om la om, nu de la client la consultant. Și acest lucru se vede cel mai bine poate în faptul că un antreprenor de exemplu, poate lucra cu aproape orice consultant de business pe un anumit domeniu (de exemplu pentru un audit financiar sau pentru realizarea unui proiect anume) însă nu poate lucra cu orice mentor. Cu un consultant, ca și antreprenor, ai un contract în primul rând. Cu un business mentor trebuie să ai în primul rând ”chimie” și apoi contract. În business mentoring, încrederea reciprocă și ”chimia” între parteneri este strict necesară. E drept, nu și suficientă.
De aceea, atunci când am fost întrebată de un partener ”pe ce piață activezi?” am avut o primă ezitare înainte de a răspunde. Nu ofer servicii B2C (business to consumer), evident. Dar nu ofer nici servicii B2B (business to business). De fapt, nici nu ofer servicii, ci doar oportunități. Ca business mentor, rolul meu este să ofer celor cu care lucrez oportunitatea de a-și transforma afacerile și de a se transforma pe sine ca lideri și manageri. Atunci ”pe ce piață activez?”. Dezvoltarea recentă a marketing-ului mi-a dat răspunsul: pe H2H (human to human). Pe piața în care clientul este în primul rând tratat ca o persoană, cu cerințe, nevoi și profil individual.
H2H este exact opusul lui mass market și B2B. Este piața în care serviciile și produsele (și mai ales suportul profesional oferit pentru acestea) sunt personalizate pentru fiecare client în parte, în care fiecare client este tratat ca o persoană și cu care se leagă o relație de încredere cât se poate de non-formală.
În acest moment, marea majoritate a consultanților în business sunt încă în zona de B2B. Ei încă vorbesc cu ”companii”, mai impersonal, mai formal, încadrează fiecare client într-un model, îi pun o etichetă și îl tratează după ”proceduri” sau „modele”. În unele cazuri aceasta este cea mai bună soluție (mai ales pentru companii client foarte bine procedurate și formalizate). Însă, din ce în ce mai mult, acest tip de abordare începe să nu mai funcționeze la fel de bine.
Așa că ar trebui, fiecare dintre noi, că vrem sau nu, să începem să ne obișnuim foarte repede cu acest nou termen: H2H (human to human). În mentorat, conceptul H2H a funcționat de când există această noțiune pe pământ; în business mentoring, H2H este deja, dincolo de necesitate, o normalitate.