Când și de ce să temperam spiritul antreprenorial în procesul de business mentoring?

Portal HR (www.portalhr.ro), iunie 2015

Îarticolul precedent vorbeam despre momentul delicat pentru antreprenori la aflarea concluziilor diagnozei de business. După prezentarea, înțelegerea și acceptarea concluziilor din diagnoză, antreprenorii simt nevoia să intervină rapid însă, adesea, pripit pentru a ajusta deficiențele. Deși acest spirit antreprenorial orientat spre acțiune imediată pare normal și benefic, în procesul de business mentoring această atitudine poate să facă mai mult rău decât bine companiei. Iar în momentele de regândire a business-ului, se poate rupe foarte ușor echilibrul. Așadar, acum se impune analiza, gândirea strategică și nu acțiunea pripită.

Este un moment dificil pentru mentor, pentru că acesta are responsabilitatea să îl tempereze pe antreprenor, până la definitivarea strategiei de dezvoltare. Ajustările “din mers” fac parte din ADN-ul antreprenorilor. Mi s-a întâmplat de câteva ori să constat, de exemplu, că între cele două etape, brusc, s-a reorganizat departamentul comercial și s-a produs o nouă segmentare a canalelor de vanzare… Din acest motiv, a trebuit să luam tot procesul de la capăt, constatând ulterior că masurile care s-au luat și, mai ales CUM s-au implementat, au dăunat grav proiectului de reorganizare. Practic, am fost pusă în situația în care diagnoza de business prezentată cu o săptămână mai devreme, nu mai reflecta realitățile din teren, fiind nevoită să revizuiesc toată secțiunea comercială a rezumatului executiv. Alteori, m-am trezit brusc că se angajau oameni noi, când înca nu era definitivată noua structură de organizație și noua organigramă…

Aceste reacții spontane sunt cu atât mai riscante pentru antreprenori, cu cât reprezintă doar niște ajustări superficiale din mers, neintegrate într-o strategie.

Care este impactul imediat asupra angajaților?

  1. Bulversarea oamenilor din organizație : “când am zis noi să facem…nu ne-a ascultat nimeni” / “clienții nu vor accepta asta” / “schimbările acestea îi vor demotiva pe oameni” / “déjà vu…”, “iar lucrăm în salturi?”etc.
  2. Marea majoritate a oamenilor cu care am fost în contact pe durata diagnozei îmi trimit mesaje scrise pentru a semnala situația. Paradoxal, simt și ei că măsurile luate nu sunt în direcția bună.
  3. Organizația intră în alertă datorită comunicării defectuase și începe implementarea unor măsuri total neadecvate momentului, rezultatul final fiind și el eronat. Se lansează zvonuri nefondate, se construiesc scenarii imaginare, greu de demolat.

Ce fac în asemenea momente? Singura cale de a stopa luarea unor decizii pripite este implicarea totală a antreprenorului în procesul creativ, pentru creionarea direcțiilor strategice.

Cum soluțiile vin din interioriul organizației și nu din exterior, mobilizarea oamenilor este firească și se poate lucra susținut, în echipă. Abia pe parcursul acestor ateliere de lucru, antreprenorul realizează și înțelege de ce luarea unor decizii pe parcursul procesului de business mentoring, nu este recomandată. În aceste zile lungi de lucru li se deschid oamenilor noi căi de cunoaștere și de înțelegere a elementelor fundamentale ale business-ului, apoi, încet, încet, intrăm în procesul de integrare a acestora, într-o imagine unitară a afacerii.

În această scurtă etapă intermediară începe deci transferul de know-how și de încredere între antreprenor, echipă și business mentor. Acum învățăm împreuna, pe baza experienței mentorului și a informațiilor de la antreprenor; cum se interpretează corect cifrele, cum prioritizăm și cum optimizăm, cum construim valoare pe termen lung, cum evaluăm corect rezultatele și consecințele faptelor noastre și cum să ne focusăm pe segmentele care produc profit pentru companie.

Etapa a patra a procesului de business mentoring este, de aceea, creionarea direcțiiilor strategice pe baza diagnozei de business.

După circa o săptămână de lucru, avem definite 5-6 direcții polarizante de dezvoltare, cu care se identifică echipa și pe care le prezentăm împreună antreprenorului, spre validare. Direcțiile acoperă în linii mari sfera organizațională, resursele importante, oportunități noi de business, repoziționare, eficientizare, marketing și comunicare, resurse. Practic, toate direcțiile importante pentru relansarea afacerii.

La sfârșitul acestui exercițiu, oamenii din interior se dezvoltă profesional, sunt mai pregătiți și mai motivați să se implice în faza care urmează: elaborarea detaliată a strategiei de dezvoltare pe termen mediu și lung.

Despre cum se elaboreză strategia detaliată pentru dezvoltarea business-ului voi vorbi în articolul următor.