Business Strategist, Business Mentor
Avantajul ca un mentor să te asiste în business este, înainte de toate, viziunea integrată pe care acesta o are asupra businessului şi/sau asupra persoanei, din prisma experienţei sale. Privirea de ansamblu include şi emoţiile, şi integrarea acestora. Mentorul are resurse psihice şi profesionale pentru a menţine echilibrul şi obiectivitatea atât în etapa de evaluare, cât şi în procesul de creare a soluţiilor pentru rezolvarea unor situaţii. Nefiind implicat direct în business, mentorul are capacitatea de a păşi în afară şi de a avea o perspectivă neutră (mai ales din punct de vedere emoţional), care îi permite să facă legături între cauze şi efecte, având astfel o judecată realistă. În viziunea mea, mentorul în business este ca structură (ideală) un „realist creativ” care facilitează gândirea creativă bazându-se pe propriile valori şi resurse ale afacerilor companiilor înscrise în program.
La nivel de individ, mentorul vede managerul/persoana în context, în totalitatea ei, creionându-i o imagine de ansamblu, integrând-o în businessul în care activează, cu talentul, abilităţile, aspiraţiile, faptele şi competenţele pe care le are. Şi mai face ceva: proiectează în viitor.
Orice persoană din business poate apela la ajutorul unui mentor: lideri şi manageri din corporaţii, CEO din corporaţii pentru dezvoltarea programelor de succesiune, fonduri de investiţii pentru integrarea companiilor şi schimbarea culturii de organizaţie, antreprenori care doresc să-şi dezvolte afacerile şi să înveţe lucruri noi, studenţi-masteranzi pentru partea aplicativă.
Mentoratul nu este în competiţie cu alte instrumente de dezvoltare, precum coachingul, consultanţa sau trainingul, ci se foloseşte de aceste instrumente în funcţie de nevoile identificate. Mentorul chiar poate alege şi recomanda cele mai potrivite metode, pliate exact pe nevoile reale.
Nimeni nu poate deveni mentor peste noapte. Mentoratul nu se învaţă. Nu putem vorbi despre un mentor capabil sau mai puţin capabil. El este mentor, iar acest statut vine odată cu experienţa, indiferent de domeniul de activitate. Şi un tânăr de 35 de ani poate să fie mentor pentru un tânăr licenţiat, la început de carieră. Important este să fie pregătit, să aibă ce oferi: mod de gândire şi bune practici din propria experienţă. În mod ideal, orice manager de top ar fi bine să fie mentor pentru membrii echipei cu care lucrează.
Pentru mine, mentoratul a fost mereu o responsabilitate implicită a funcţiei, ca şi cum ar fi fost stipulat în fişa de post. Eşti pregătit să fii mentor atunci când rezultatele şi oamenii cu care lucrezi te validează atât din punctul de vedere al calităţii umane şi al relaţiilor interumane, cât şi profesional. Când eşti un exemplu pentru ei, înseamnă că eşti pregătit. Singurul criteriu de calificare în business este performanţa. Ea include ceea ce ai realizat de-a lungul carierei atât în cifre şi ca valoare adăugată (equity) pe termen lung, cât şi în oamenii pe care i-ai crescut şi care duc mai departe ceea ce ai construit împreună cu ei.
Mentoratul nu este un job, nici un contract pe o perioadă determinată. Este o relaţie voluntară, pe termen lung. Mentorul este mereu la dispoziţia discipolului, pentru ca, în momentele-cheie, să poată oferi un sfat, o opinie şi o altă perspectivă, utile în luarea deciziei celei mai potrivite pentru business sau pentru persoana respectivă.
Este foarte important ca mentorul să nu accepte în program afaceri şi/sau persoane cu care nu se potriveşte sau care nu sunt dispuse să devină mai bune, să evolueze. Nu de alta, dar investiţia în oameni mediocri înseamnă consum inutil de resurse şi nu duce la progres.
La începutul programului, clientul (persoana sau compania) vine cu lista sa de obiective. Acestea nu se iau „ad litteram”, ci într-o discuţie prealabilă semnării contractului, se analizează împreună cu mentorul şi se transformă în obiectivesistemice, care au în vedere provocările în ansamblu. Evaluarea rezultatelor se bazează pe atingerea acestor obiective sistemice. Agenda de lucru este flexibilă şi poate fi ajustată pe parcursul programului, pe măsura identificării noilor nevoi.
Beneficiul maxim al clientului constă în învăţarea pe toată durata procesului şi în asimilarea unui mod diferit de gândire.