Keep calm and build an integrated business strategy

Portal HR

După cinci articole în care am vorbit despre cele mai importante etape din procesul de business mentoring, ajungem probabil la cea mai importantă etapă a acestui proces, cea care definește viitorul unui business: dezvoltarea unei strategii integrate corecte și eficiente.

Înainte însă de a relua firul etapelor de business mentoring și de a arăta cum se construiește o strategie integrată de business, simt nevoia unei pauze de reflecție pentru a răspunde sincer la o întrebare extrem de simplă: până la urmă, ce este cu adevărat o strategie de business?

Peste 25 de ani de experiență în management și 3 ani de proiecte de business mentoring îmi arată că de prea puține ori știm cu adevărat ce înseamnă și ce presupune ideea de strategie integrată de business. Ca și Monsieur Jourdain al lui Moliere din Burghezul gentilom, care ”făcea proză fără să știe” atunci când îi spunea servitoarei să îi aducă papucii, și noi, mi se pare, folosim prea des și golim de sens conceptul de ”strategie integrată de business”. Forma fără fond încă e un sport național la noi.

Conceptul este folosit în exces. Peste tot auzim de ”strategie”, ”strategic” etc, începând de la politicieni (pentru care, orice proiect începe cu o ”strategie” și moare cu un plan de fezabilitate) și terminând cu „investitorii strategici” sau mulți oameni de afaceri și manageri care, atunci când vor să își acopere lipsa de cunoștințe și experiență invocă ”strategii” pentru decizii. Foarte rar însă cei care folosesc acest concept știu și ce presupune cu adevărat.

Pentru foarte multi antreprenori fără experiență, ”strategie” înseamnă ”plan”. Confundă astfel direcția cu traseul, sunt incapabili de a vizualiza ”the big picture” și caută în paginile unei strategii întotdeauna un excel în care să vadă cu ochii lor cât costă pliantele pentru evenimentul de peste 6 luni.

Pentru alții, strategie înseamnă doar poezie și idei venite ”peste noapte”. Mai ales în zona de marketing sau în business development, am văzut documente denumite ”strategie” care erau rezultatul unui efort individual, al unui singur om care, până la urmă își dădea cu părerea pe 15-20 de pagini, asupra a ceea ar putea fi făcut într-o companie. Fără date din cercetări de piață, fără fundamentare de obiective, fără analiză consistentă a concurenței, fără o viziune obiectivă și realistă asupra resurselor necesare (mai ales umane) pentru implementarea strategiei respective. Fără expertiză.

Și mai sunt unii pentru care ”strategie” este sinonim cu ”hârțogăraie”, cu dosare inutile, cu planuri și hârtii pe care nu le vor lua niciodată în seamă și nici nu le vor pune în aplicare pe simplul motiv că ”ei știu mai bine despre ce e vorba în afacerea lor”, hârtii care sunt bune doar pentru a obține refinanțarea de la bancă.

De fapt, strategia integrată de business nu este nici ”project management”, nici ”poezie” și nici ”hârțogăraie”. În procesul de business mentoring (de altfel, ca în orice proces e business development, de altfel) strategia integrată de business este cel mai important obiectiv care trebuie atins. Este alfa și omega. Este ceea ce reprezintă planul la scară pentru un arhitect: fără el nu se poate. Dacă ești un bun constructor sau diriginte de șantier, nu înseamnă că te pricepi și la arhitectură.

De fiecare dată când mă întâlnesc cu un antreprenor îl întreb dacă are o strategie de business după care se orientează. Mulți îmi spun că afacerea lor este prea mică pentru a mai pierde timpul cu o strategie de business. E ca și cum un inginer mi-ar spune că face o casă mică și, de aceea, nu are nevoie de calculul structurii de rezistență. De aceea, antreprenorii care își fac ”case” mici, fără strategie de business, se miră apoi cum construcția lor se năruie din senin, adesea, înainte chiar de a fi terminată. De fapt strategia de business este o necesitate critică pentru orice afacere, indiferent de mărime și de industrie. Nu există business-uri prea mici pentru a avea o strategie ci doar antreprenori cărora le lipsește experiența necesară pentru a vedea acest lucru.

Așadar, până la urmă, ce este o strategie de business? Este un plan UNITAR, o hartă. O privire de sus, de unde se văd în aceeași imagine atât punctul de plecare, toate provocările care trebuie parcurse și, în același timp, punctul de sosire. O strategie integrată de business este un drum care unește momentul prezent cu viziunea pe care o are antreprenorul despre business peste un an, doi sau mai mulți. Este viziunea care unește momentul de start, resursele, oportunitățile, avantajele, riscurile, competiția, obiectivele unui business. Este o imagine clară și completă a unui business. De aceea se și numește integrată.

O strategie de business nu este un tabel excel, dar nici o ”poezie”. Strategia integrată de business este un road-map, ancorată în realitate, care integrează rezultatele diagnozei de business a unei afaceri, date de cercetare de piață, tendințele pe termen mediu și lung, obiectivele și viziunea companiei, o analiză obiectivă a resurselor pe care le avem la dispoziție (începând de la oameni, organizație și terminând cu infrastructura și echipamentele) și se bazează, bineînțeles, pe o radiografie financiară realistă a business-ului. Și, mai important decât orice, strategia de business este rezultatul efortului profesioniștilor dintr-o companie, sub coordonarea unui business mentor sau om de afaceri cu experiență.

Și acum, dacă v-am convins că nu există business prea mic pentru o strategie de business, voi continua cu o explicare mai largă a ceea ce înseamnă procesul de dezvoltare a unei strategii de business integrate într-o companie… în articolul viitor.