Diagnoză de business sau de ce și companiile ar trebui să își facă analize periodice

Portal HR (www.portalhr.ro), mai 2015

Am aproape 25 de ani de experiență în business la nivel de top în companii din România și 3 ani de mentorat în business, dar tot nu reușesc să mă obișnuiesc cu o anumită mentalitate a antreprenorului de la noi: mentalitatea antreprenorului angajat. Încă aud de la antreprenorii cu care discut – foarte mult în ultima perioadă – expresia ”Să facem distincția între business și viață” sau ”Business-ul ăsta nu mai e o plăcere”, ”E afacerea mea și trebuie să o duc mai departe chiar dacă familia mea are mult de suferit”…”Business-ul asta ne omoară pe toți… ”. Vorbim de afaceri aparent de succes, de peste 3-4 milioane de euro pe an.

Regăsesc aici stresul angajatului și, în același timp, orgoliul șefului. Este firma lui însă o percepe ca pe o corvoadă, ca pe o muncă pe care este silit să o facă și care nu îi mai aduce nici un fel de plăcere. Atunci când mi se spune ”Ăsta e business, nu e plăcere” am tendința de a răspunde: ”Ba da! Ar trebui să fie plăcere pentru că acest business este visul tău și parte din viața ta. Și dacă nu îți mai place, atunci poate ar trebui să schimbi visul. Sau business-ul. Sau viața!”

De aceea, de fiecare dată când am de-a face cu evaluarea unui nou proiect de business mentoring, încep întotdeauna cu antreprenorul și mă asigur că business-ul lui încă îl mai motivează, că încă mai crede în visul lui și că pune pasiune în realizarea acestui vis. Un business nu poate fi reinventat decât dacă mai există pasiunea, încrederea și implicarea antreprenorului. Pasiunea este necesară. Dar nu suficientă. Mai e nevoie și de expertiză.

Dacă antreprenorul este motivat și își dorește cu adevărat să lase ceva în urma lui, atunci are nevoie de expertiză și de profesionalism alături de pasiune. Aici intervin eu ca business mentor. Și primul lucru pe care îl fac, după ce cădem de acord că afacerea are nevoie de o revigorare, este să ne dăm seama corect, exact, obiectiv și profesionist unde ne aflăm. Să facem împreună o diagnoză de business.

Etapa a II-a a procesului de business mentoring: Diagnoza de business sau de ce este important ca și companiile să își facă periodic analizele

Analize obiective

Este o vorbă care circulă mai ales în mediul anglo-saxon și care spune că ”pacientul care încearcă să își pună singur un diagnostic are cel mai prost doctor”. Ce știu ei, cei care au inventat economia de piață și principiile liberalismului modern, este că, întotdeauna, o diagnoză de business realistă și corectă presupune în primul rând obiectivitate, o perspectivă independentă și neutră și o evaluare la rece atât a situației interne a companiei respective, cât și a pieței, oportunităților, potențialului și a riscurilor.

Ca business mentor, rolul meu este în primul rând acela de a oferi antreprenorilor cu care lucrez o perspectivă sinceră, cât mai obiectivă și, mai ales, solid argumentată cu date concrete asupra situației firmei. Am această legitimitate și capacitate de sinteză, prin prisma „cazuisticii” în peste 14 domenii diferite.

De cele mai multe ori mă întâlnesc cu scuze, de altfel jalnice, care au stat în calea dezvoltării companiei: ”Nu pot să nu continui să investesc în acest brand pentru că este primul meu brand și nu aș vrea să îl văd ieșit de pe piață”, ”Știu că toți competitorii mei direcți cresc iar eu stagnez sau chiar scad însă la noi e o situație mai specială”, ”Am făcut tot ce am putut însă piața nu ne lasă”, ”Așa am procedat și acum 5 ani și atunci a mers”… „Nu pot să fac față multinaționalelor în bătălia de preț…”…”Oamenii mei nu sunt motivați, mă zbat singur”…Toate aceste argumente sunt de fapt false argumente. Ele nu au la bază decât păreri, percepții și credințe personale ale antreprenorului care nu doar că nu ajută ci chiar blochează dezvoltarea companiei pe care o conduc.

Aceste așa-zise ”argumente” sunt, de cele mai multe ori, anulate imediat de o analiză profesionistă a business-ului respectiv și, cel mai adesea, antreprenorii își recunosc eroarea de îndată ce sunt puși în fața datelor și concluziilor obiective ale acestei analize. Astfel că, fiecăruia dintre cei cu care discut îi spun că etapa de diagnoză de business este critică pentru viitorul său. Că dacă diagnosticul nu este 100% corect și 100% bazat pe date și informații corect integrate, prelucrate și interpretate, atunci totul poate fi distrus. Cei care acceptă acest principiu îmi devin parteneri și cu ei am dezvoltat proiecte extraordinare. Cu ceilalți nu.

Perspectivă integrată

Am un prieten care, în tinerețe, pasionat fiind de mașini, inventase o combinație proprie de combustibil prin care putea să obțină mai multă putere, demaraj și chiar să micșoreze consumul de benzină la mașina sa străină, luată la mâna a doua din Germania. Era foarte mândru de performanțele sale și era sigur că are totul sub control pentru că nu avea ce sa meargă prost. În mai puțin de un an însă și-a distrus motorul cu totul. Mașina sa ”tunată” nu mai valora decât o zecime din prețul dat pe ea. A dat-o la fiare vechi și de atunci cel mai bun partener al său este un inginer mecanic auto.

În business, o soluție care rezolvă doar parțial o problemă, este aproape întotdeauna o soluție proastă, este tratarea simptomului și nu a cauzelor. De aceea, diagnoza de business profesionist realizată are bază o viziune integrată a afacerii. A oamenilor care lucrează în companie, a viziunii care îi dă direcția, a managementului care îi oferă motivație, a pieței în care activează, a resurselor de care dispune, a competitorilor cu care se confruntă și, mai ales, a oportunităților pe care le are. Totul trebuie analizat ca întreg și nu doar fragmentat, limitat la datele financiare, la structura organizațională sau la modelul de management.

O diagnoză corectă de business înseamnă o analiză a strategiei companiei, a resurselor (și a oamenilor în primul rând), a pieței (cu competitorii și partenerii) și, mai ales, a perspectivelor și riscurilor cu care se va confrunta compania. Această imagine completă trebuie susținută cu date corecte și consistente. Abia atunci, cu această radiografie a întregului business dar și a contextului de piață în care se află, putem pune cu adevărat un diagnostic corect și viabil.

Profesionalism și experiență

Datele din rapoartele financiare periodice, evoluția KPI-urilor pe departamente, impactul costurilor de producție sau politicile de preț sunt doar cifre. Evident, în business-urile unde aceste date există. Acestea sunt consecințele pozitive sau negative ale acțiunilor pe care oamenii le întreprind. Un contabil bun știe ce înseamnă aceste date dar nu știe să le interpreteze. Un manager bun va ști să le interpreteze însă nu este sigur ca va ști să le valorifice la maxim într-o strategie de piață viabilă.

Cei mai mulți dintre partenerii mei în proiecte de business mentoring aici se blochează: în momentul în care trebuie să interpreteze cifrele și să își dea seama de consecințele lor pentru companie. Eu îi învăț să facă acest lucru. Îi ajut să vadă în mici detalii din rapoartele financiare simptome ale unei crize pe cale să explodeze, să identifice în graficele periodice tendințe ale pieței și să le valorifice la maxim, să recunoască în colegii din jur oamenii cu valoare și cu inițiativă.

***

La finalul etapei de diagnoză de business rezultă, de cele mai multe ori, un raport care este o radiografie 360 grade a companiei. Este un diagnostic obiectiv, care tratează compania holistic, în totalitatea ei, și care are la bază experiența mea în business de până acum.

Abia după ce avem pe masă acest diagnostic putem să începem să reconstruim cu adevărat un business. Abia acum, după înțelegerea cauzelor, se pot lua decizii importante și ne putem asuma ducerea lor la îndeplinire, putem începe să convingem oamenii din jur să ne acorde încredere și să ne urmeze. Abia de acum înainte se face cu adevărat strategie de business iar antreprenorul abia acum conștientizează că planurile de vânzări sau marketing reprezintă doar o mică parte dintr-o strategie integrată de dezvoltare.

Dar, despre strategia de business și ideea de strategie în general, vorbim în articolul următor.