În România lipsește viziunea integrată, iar afacerile se construiesc pe diletantism spune Aliz Kosza, strategist și business mentor. 20 de ani de management, peste 34 de ani de carieră, experienţă vastă în dezvoltarea și creșterea unor companii care activează în industrii diferite. Așa putem descrie, pe scurt, una dintre femeile cu cea mai importantă experiență de business din țara noastră.
Este vorba despre Aliz Kosza, care a lucrat în echipa de conducere la companii precum Fabryo Corporation sau MOL și de la care toți managerii și nu numai au de învățat și care crede mai presus de orice în latura umană a leadershipului.
Aliz Kosza organizează, pe lângă ședințe de consultanță și schimb de experiență personale, și conferințele „Sufletul în business” care sunt dedicate celor care vor să descopere oamenii din spatele succesului unui business.
Conferințele au două formate de eveniment: “Sufletul în business” și “Joyful Business Hours”. Primul este un format larg, cu un număr ridicat de participanți (maximum 100) și care prezintă studii de caz exacte și exemple clare prin care se demonstrează că pasiunea oamenilor conduce la rezultate financiare de lăudat ale comaniilor. Aceste evenimente sunt adresate mai ales managerilor din toate sectoarele de activitate, întrucât subiectele discutate sunt unele care acoperă o gamă largă de activități dintr-o organizație. “Joyful Business Hours” este un format mai restrâns, cu evenimente informale la care participă cel mult 50 de oameni. La aceste evenimente sunt așteptați mai ales antreprenorii locali, dar și managerii din toate tipurile de organizatii, iar subiectele dezbătute sunt „aproape de oameni” și, foarte important, alese în funcţie de nevoile participanților, bazate fiind pe consultări înainte de organizarea evenimentului.
Conferințele sunt organizate în toată țara, iar participanții află, concret, despre strategii și nevoia de schimbare, despre inovație și mentoring, lucruri care stau la baza unei afaceri puternice, mereu în creștere.
Am vrut să aflăm mai multe despre rolul unui business mentor și business strategist în companiile din România și nu numai, iar Aliz Kosza ne-a răspuns la câteva întrebări.
Ce ne puteți spune despre experiența dumneavoastră profesională ca CEO și ce anume v-a împins în 2012 să activați pe cont propriu ca liber profesionist?
Experiența mea de CEO este greu de egalat, prin varietatea industriilor în care am construit și prin nevoia acută de dezvoltare în momentele preluării business-urilor. Când mi-am depus mandatul de CEO am declarat că a venit momentul să împărtășesc experiența mea profesională de peste 34 de ani cu companii locale, românești, și să ajut cât mai mulți lideri și manageri să conștientizeze latura umană a leadershipului. Nu poți realiza toate acestea dacă ai povara sarcinilor administrative, inerente funcției de director… O primă condiție ca să fii un mentor bun și adevărat este să fii liber, să poți acționa cât mai degajat, cât mai relaxat, dar mai ales să te poți organiza și deplasa fizic, acolo unde există nevoia. Postura de mentor este oarecum firească, naturală, pentru o persoană cu experiența mea. A fi mentor este o misiune pe care o avem toți cei care ne-am născut cu darul de a avea deschiderea și capacitatea să transferăm celor mai puțin experimentați cât mai multe practici profesionale. Să ne concentrăm pe cei dornici să progreseze înainte de toate prin dobândirea unui mod de gândire diferit și a unor principii de business cât mai sănătoase, bazate pe practici din viața reală a organizațiilor.
Ați studiat literatura și aveți o carieră de succes în management. Cum s-au îmbinat cele două? Va considerați un autodidact sau ați participat la cursuri de specializare?
Eu personal cred în TALENT și în identitatea profesională. Indiferent de ce ai studiat, mai devreme sau târziu tot la vocația ta ajungi. Filozofia mea este că cea mai bună școală este dobândirea experienței prin proiecte și învățarea . Înveți lucruri făcându-le! Evident, în foarte multe profesii teoria este esențială, dar în business ai nevoie și de mult talent și de curajul de a experimenta mereu și mereu noi segmente de activitate… În cazul meu, a funcționat învățarea continuă prin noi și noi provocări: am schimbat ca director șase industrii, iar în primul an de mentorat am mai adăugat patru noi segmente de consum: producție mobilier, procesare semințe de legume și flori, grădinărit, servicii turistice. În acest moment, o școală privată din Brașov, iar proiectul următor este în zona de construcții: profile metalice.
În ce constă exact activitatea de business mentor și business strategist și care sunt categoriile de antreprenori care pot apela la serviciile dumneavoastră?
Ajut antreprenori cu business-uri între 6 și 10 milioane de euro (dar și companii mult mai mici, care au potențial de redresare și de creștere și unde simt că împărtășim aceleași valori. Mentoratul se desfășoară în trei etape: diagnostic, construirea strategiilor împreună cu oamenii cheie din interior și dezvoltarea implicită a acestora pe proces (învațare pe proces), apoi elaborarea planurilor de implementare și implementarea propriu-zisă. Esența activității de mentorat este dată de trei elemente: expertiză, împărtășire și încredere. Nu investesc timp, energie și bani în oameni mediocri. În viziunea mea, mentoratul este transfer de expertiză și mod de gândire într-o viziune INTEGRATĂ, prin integrarea emoțiilor, talentului, visului și potențialului antreprenorului, al echipei și al companiei în întreg, în context. Frumusețea mentoratului constă în faptul că, după încheierea proiectului, antreprenorul spune că a făcut totul singur.
Ce înseamnă o bună strategie de afaceri, care sunt componentele care o definesc și de care trebuie să țină cont orice antreprenor?
Ceea ce lipsește cu desăvârșire în România este viziunea integrată. Strategia este un instrument de creștere și nu un instrument împotriva cuiva. Este încă foarte greu să înțelegem asta. Cele mai multe dintre afacerilor mici și mijlocii se împotmolesc tocmai din cauza lipsei de strategii INTEGRATE, fiind construite pe mult diletantism care vine de la prieteni, familie și vecini, de la diletanți care se pricep la toate sau și mai rău, copiază modele care nu sunt potrivite. O strategie bună se naște printr-un proces creativ și înglobează toate componentele afacerii într-un SINGUR PLAN INTEGRAT. Se pornește de la viziune, misiune și valori. Primul exercițiu pe care îl fac cu toți antreprenorii este să definim care este visul lor. Mai apoi, pe aceasta construim identitatea vizuală. Urmează integrarea portofoliului de produse sau servicii, poziționarea și poziția de piață (grupuri țintă, preț, politici comerciale, profitabilitate pe brand/categorie etc.), structura de vânzări, infrastructura operațională, planul integrat de comunicare și resursele existente (financiare și umane). Strategiile care nu integrează toate aceste elemente NU sunt strategii – sunt doar niște planuri reactive izolate, mâncătoare de resurse.
Ne puteți descrie antreprenoriatul din țara noastră? Este diferit un antreprenor din România, față de unul din afara țării?
Antreprenorul român pune multă pasiune în ceea ce face, este creativ, dar reactiv, manifestă iubire față de clienți și față de profesie. Foarte mulți antreprenori romani și acceptă greu că au făcut și erori; cei mai mulți , gândind adesea pe termen scurt, dar au capacitatea și darul ca în momente de cotitură să o ia de la capăt, chiar dacă asta presupune să vândă afacerea. Antreprenorii români însă nu știu să-și aleagă corect partenerii și sfătuitorii, tocmai pentru că emoțiile sunt adesea dominante, încrezându-se prea mult în persoanele care îi înconjoară. Le place să dețina controlul, având teama delegării. Și au ceva special: flexibilitate și spirit antreprenorial. Totuși, sunt reticenți să investească în lucruri , în proprietate intelectuală și management.
Care este rolul mentorului în business-ul românesc?
Pot să spun doar că există nevoie mare și ar fi timpul să se profesionalizeze cât mai multe afaceri locale, altfel vor fi dominate în permanență de companiile străine și își vor vinde afacerile pe nimic. Antreprenoriatul însă poate salva această țară dacă va avea deschidere mai mare către investiție în valoare adaugată și, implicit, în viitor.
Care sunt elementele care pot garanta sau mări rata succesului implementării strategiei de business într-o companie?
Strategia aduce rezultate pe termen lung. Coordonarea în etapa de implementare este cheia reușitei. Toate elementele trebuie să fie simultan în conexiune și în perfectă rezonanță.
Care sunt criteriile de selecție privind colaborarea cu societățile care vă solicită serviciile ca business strategist?
Valori comune, deschidere maximă, potențial de creștere și determinarea să-și implementeze ce s-a agreat.
Cum este apreciat succesul strategiei de business propus și implementat de Aliz Kosza în companiile cu care colaborați? Prin rezultatele financiare, calitative sau cantitative?
Câte ceva din toate. Stoparea declinului sau creșterea organică sunt evidente, măsurabile, iar saltul calitativ în operarea afacerii este uriaș, cel puțin așa percep oamenii din interiorul organizațiilor respective.
La ce proiecte lucrați în prezent și ce planuri aveți pentru 2014?
În 2014 asist de la distanță implementarea strategiei de relansare a firmei wens travel Cluj (în februarie vom fi prezenți online cu noua identitate și strategie de comunicare). Momentan, mă aflu la Brașov, lucrez la relansarea școlii private Jules Verne, o școală altfel, o școală organică, cu o filozofie educațională bazată pe individualitate, intuiție și creativitate, pregătind copiii să facă față cât mai bine realităților contemporane. Următorul proiect este din zona de construcții metalice, o platformă de producție, unde voi construi o strategie comercială integrată. Numărul de proiecte pe care le pot derula într-un an este de maximum trei.
Care sunt cele mai importante trei sfaturi pe care le-ați oferi antreprenorilor români pentru 2014?
Deschidere către profesionalizarea afacerii și către diferențiere prin inovație, căci altfel se vor elimina singuri din piață.
Care considerați că vor fi domeniile de succes pentru anul 2014 în business-ul din țara noastră?
Așa cum tocmai am explicat, eu nu mă uit la domenii, ci la companii individuale, iar în această privință, în orice domeniu există potențiali câștigători. Realmente câștigatoare vor fi cele care își vor crește integrat afacerile, fie prin forțe proprii, fie apelând la expertiza de calitate care se găsește în piață.