Aliz Kosza este una dintre cele mai experimentate femei de business din Romania. Are peste 33 de ani de cariera, dintre care 20 de ani in management, cu experienta vasta in construirea si dezvoltarea unor companii din industrii diferite, achizitii si fuziuni, gestionand schimbarea si managementul crizei in organizatii, integrari dupa achizitii, definirea si implementarea strategiilor de crestere. A condus companii precum MOL Romania, Orkla Foods, Fabryo Corporation.
Are o reputatie solida in atingerea obiectivelor strategice in conditii extrem de competitive si dificile de piata, prin crearea si dezvoltarea de echipe de manageri cu performante de exceptie.
Raluca Boboc, Femei in Afaceri: Am aflat despre dumneavoastra ca ati studiat initial intr-un domeniu diferit fata de cele in care ati fost implicata ulterior. Cum ati facut trecerea de la literatura la management informational hotelier, ca mai apoi sa lucrati in industrii atat de diferite precum industria petroliera, alimentara sau chiar a vopselurilor?
Aliz Kosza: Pe vremea cand am dat eu BAC-ul, in 1979, pentru un om cu orientare puternic umanista si talent innascut pentru limbi straine, filologia si turismul au fost optiunile cele mai potrivite la momentul respectiv. Chiar daca am simtit ca as fi putut face mult mai mult, posibilitatile era foarte limitate. Dupa ’90 insa mi-am urmat vocatia si s-a conturat inca de atunci identitatea mea profesionala: capacitatea de a inspira si de a indruma oameni. Este si leadershipul “un fel de profesie”… o profesie minunata, care nu are definitie si in care nu este neaparat necesar sa stapanesti detaliile tehnice specifice unei industrii, ci este arhi-suficient sa fi vizionar si sa te pricepi la oameni.
R.B: Din august 2012, dupa o cariera de peste 33 de ani, dintre care 20 de ani in management, ati decis sa va luati un an sabatic. Anul se apropie de sfarsit. Ce v-a determinat sa faceti aceasta alegere si care sunt lectiile pe care le-ati invatat in aceasta perioada?
Aliz Kosza: Anul sabatic s-a dovedit a nu fi chiar atat de sabatic. M-am relaxat sase luni, dupa care am inceput sa fiu activa in noua mea postrura de profesionist liber. Am tinut sase conferinte proprii si am fost vorbitor la inca patru; mi-am lansat site-ul oficial, dupa doua luni l-am relansat…iar in programele de business mentoring am inchis deja cinci proiecte. Acum sunt in tara, unde voi petrece trei luni, cu un proiect de amploare. Ma intrebati, de ce aceasta alegere? Daca ne uitam in urma, incepand cu 1993, m-am reinventat odata la 2-3 ani. Schimbarile radicale s-au produs la 32 de ani, apoi la 52 de ani. Toata existenta mea a fost armonizata prin sincronicitate, asta a fost si este directia dictata din interiorul meu, deci aceasta este calea de urmat. Am fost mereu propriul leader. Este minunat sa te simti intotdeauna bine si implinit in si cu ceea ce faci. In ceea ce priveste lectiile, lectii invatam in fiecare zi, cat traim. Daca ar fi sa numesc cea mai importanta lectie pe care am invatat-o de-a lungul ultimilor zeci de ani, as numi una: sa nu te lasi furat niciodata de lucrurile de suprafata, sa fii mereu pe faza si in momentele cand functia si tentatiile sunt sus, sa nu te lasi dominat sau stapanit. Sa ai taria sa te tragi inapoi si sa nu renunti la profunzime: fie ca este vorba de oameni, de sentimente, cifre, comportament, de strategie sau masurarea rezultatelor. Daca ramai sincer si profund, nu pierzi niciodata.
R.B: Ati lansat de curand o serie de conferinte care au ca tema principala “Sufletul in business”. In ce consta, mai exact, sufletul intr-o afacere?
Aliz Kosza: Intotdeauna am privit si am tratat organizatiile ca pe niste fiinte vii, pentru ca ele functioneaza, se dezvolta si reactioneaza exact ca niste fiinte, dat fiind ca sunt formate din oameni.Aceasta suma a oamenilor, de toate tipurile – cu Suflete cu tot! – influenteaza major mersul oricarei afaceri. Oricat s-ar dori, nu poate fi ignorat faptul ca oamenii slujesc companiile, dincolo de competente si cu sufletul. Adica pun suflet in ceea ce fac!
R.B: Emotiile sunt contagioase. Cat de importanta este inteligenta emotionala in cresterea sau scaderea profitului unei companii?
Aliz Kosza: Subiectul duce tot la factorul uman, la “suflet in business”, la capacitatea de a integra si emotiile in business. Exista oameni mult mai avizati si destepti decat mine care au dezvoltat aceasta idee. Inteligenta emotionala este importanta in leadership, pentru ca ii ajuta pe leaderi si manageri sa se adapteze mai usor – atat la oameni, cat si la situatii. Intuitia si atentia sporita pentru oameni sunt instrumentele cele mai la indemana ale inteligentei emotionale. Mai importanta insa cred, este inteligenta spirituala, care te ajuta sa urci cateva trepte mai sus si sa joci jocul INFINIT, jocul TRANSFORMARILOR esentiale, atat la nivel de individ, cat la nivel de grup si organizatie – implicit business. Numai trasformarea inseamna si progres real, atat pentru oameni cat si pentru organizatii. Inteligenta spirituala te ajuta sa fii mai echilibrat si cat mai neutru. Te ajuta sa fii realistul creativ, care sa valorifice potentialul, ideile si talentele dintr-o companie, toate acestea reflectandu-se pozitiv si in profit.
R.B: Pentru doamnele care nu au putut fi prezente la evenimentul“Meet the Woman”, la care ati fost speaker, va rog sa le oferiti cateva repere despre strategia in business. Aceasta este un instrument sau o arma?
Aliz Kosza: Subiect amplu, cat pentru o conferinta…Esenta este: nu exista strategie fara viziune. Orice companie, cat de mica, daca nu stie ce doreste sa realizeze si unde vrea sa ajunga pe termen mediu si lung, nu isi poate construi strategia potrivita afacerii. Iar afacerea fara strategie sustinuta, mai devreme sau mai tarziu se blocheaza, apar reactiile pripite si acesta este momentul cand majoritatea oamenilor de afaceri se impotmolesc. Acesta este momentul cand deciziile reactive nu functioneaza si pe antreprenori ii ajunge disperarea.
R.B: Ce nu este strategia?
Aliz Kosza: Strategia nu este: un simplu plan de marketing sau vanzari, nu este o abordare unilaterala cu ideile cuiva, nu este doar comunicare sau branding, nu este un simplu “to do list”, nu este o masura impotriva cuiva, nu este un plan de tactici reactive si nici un plan anual de masuri “corective”. Strategia nu este o arma.
R.B: Am inteles ca scrieti o carte care trateaza subiectul maladiilor organizationale. Va rog sa impartasiti cu noi cateva idei din continutul cartii dvs.
Aliz Kosza: Cartea este un concept autentinc. Vom scrie, impreuna cu o prietena, doctor in psihologie, cu o vasta experienta acumulata, specialista printre altele si in psihologie organizationala, despre maladiile organizationale si remediile lor. Eu voi descrie partea practica, care va fi apoi imbracata cu teoria. O imbinare perfecta intre teorie si practica, o intalnire inedita intre doi profesionisti: un om de business si un expert in psihologie.
R.B: Conform citatului lui Jung, pe care l-ati amintit si dvs, “Viata chiar incepe la 40 de ani. Pana atunci faci doar cercetare”. Care este cel mai important lucru pe care credeti ca ar trebui sa-l cunoasca un “cercetas” in antreprenoriat?
Aliz Kosza: Sa asculte! Sa asculte putin si de cei care au experienta si sa incerce sa integreze in propria afacere bunele practici ale oamenilor care au trecut deja prin business. Sa fie deschisi sa investeasca pentru a construi valoare si sa nu isi imagineze ca ei le stiu pe toate, pentru ca nu este deloc asa pentru ca intotdeauna, DAR INTOTDEAUNA se poate mult mai bine! Este important sa stii sa evaluezi la ce te pricepi cu adevarat si sa apelezi la expertiza, acolo unde este cazul. Eu asta am facut in toata cariera mea si mi-a folosit enorm, pentru ca toata experienta mea este rezultatul unui proces continuu de invatare.
Va multumim pentru timpul acordat!
Interviu realizat de Raluca Boboc