Sufletul, parte integrată a business-ului

O cercetare realizată de Gallup în colaborare cu Deepak Chopra arată că cel puţin 65% dintre angajaţii din SUA suferă de o lipsă de angajament severă la locul de muncă. Oamenii vin la job cu scopul precis de a-i face pe oameni nefericiţi, ceea ce este un semn serios de lipsă de leadership sau poate chiar de o nevoie de un leadership diferit.

Despre leadership şi latura mai puţin raţională a managerilor români am povestit şi cu Aliz Kosza, Business Strategist şi ex-CEO Fabryo. Cum şi de ce să pui suflet în business într-o lume care pare a se concentra din ce în ce mai mult pe cifre, deşi toate studiile arată că oamenii sunt de fapt cauza care generează efectul.

Pe Aliz am cunoscut-o în vara lui 2010, când am avut-o  pentru prima dată invitată în cadrul programelor LEADERS. Am rugat-o să vorbească despre echipele pe care le-a format şi modul în care le conduce către success. Recunosc că mă aşteptam să vorbească mai mult despre obiective şi despre rezultate în cifre, când, supriza. A venit cu exemple concrete de leadership, a vorbit despre importanţa inteligenţei emoţionale în leadership şi cum sufletul se află la baza acţiunilor sale ca lider. În februarie, la câteva luni de la demisia din Fabryo, a lansat Conferinţele Sufletul în Business şi a decis să abordeze un subiect de multe ori tabu în afaceri, sufletul.

1. Ce înseamna sufletul în business?
Sufletul în business înseamnă exact ceea ce se întâmplă în realitate: acolo unde sunt oameni, nu poate lipsi nici sufletul. Oamenii, mai ales din business, acceptă foarte greu acest adevăr şi le este teamă să arate şi latura lor umană, deoarece cred că pot deveni vulnerabili. Toate acestea, în pofida faptului că exemplele demne de menţionat şi de urmat pe lumea asta demonstrează exact contrariul. Sufletul este parte integrantă a business-ului.

2. Cum este un lider care conduce cu sufletul și care ar fi avantajele acestui mod de a conduce?
Nu există leadership fără suflet. Liderul care nu conduce şi cu sufletul nu se poate numi lider. Din punctul meu de vedere, liderii pot ajunge la rezultate doar prin oameni. Nu am întâlnit, în toată literatură de specialitate despre leadership, un autor care să nu pună pe prim plan componenta comună a leadershipului: relaţionarea cu oamenii. Dacă nu şii cont şi nu integrezi şi emoţii, atunci cum relaţionezi?

3. Putem învăța să punem suflet în business sau este ceva natural, poate nedescoperit?
Lucrurile care nu se fac cu pasiune, ci mecanic, sunt şterse, lipsite de viaţă şi de conţinut, nu au valoare pentru viitor. Nu este nimic ştiinţific în asta, dar mai ales nimic ieşit din comun. Este bine ca oamenii să fie ei înşişi, doar aşa pot fi creativi, inovatori şi implicit, performanţi.

4. Este aproape un an de când te-ai decis să renunâi la poziția de CEO și să dai mai departe oamenilor prin intermediul unor conferințe și programe de mentorat. Ce te motivează și cum vezi pe termen lung această investiție oameni?

Atât în viaţă, cât şi în carieră, au existat momente în care mi-ar fi prins bine prezenţa şi sfaturile unui mentor, dar nu le-am avut.

Pe de altă parte, mai ales acum, când tinerii sunt bombardaţi cu o cantitate uriaşă de informaţii – de la cărţi, la evenimente şi până la reţelele sociale, este nevoie de împărtăţirea expertizei şi a bunelor practici. Este îngrijorător faptul că se folosesc tot felul de definiţii care sunt “missleading”,  sute şi mii de paşi şi trepte de urmat în leadership, în viaţă, în carieră, în business. Această cantitate imensă de informative, cel puţin mediocră,  deformează modul de gândire şi îi pune pe piste false, de unde întoarcerea la valori este anevoioasă. Prea multă teorie, mult prea multă teorie şi de proastă calitate. O spun cu toată responsabilitatea.

5. Oamenii de business sunt obisnuiți să se uite mai mult la cifre și mai puțin la partea emoțională a lucrurilor. Cum ii convingi să puna suflet și ce le-ai raspunde daca te-ar intreba cum se vede această investiție în raportul financiar?

Cei care înteleg că cifrele sunt doar consecinţele faptelor noastre, sunt relativ puţini. Ceea ce facem, dar mai ales cum facem, are impact în cifre. Nu spun însă că putem ignora obiectivele financiare, am avut şi eu destule şi le-am realizat. Nu îmi propun să conving pe nimeni să pună suflet sau să ţină cont de emoţiile oamenilor. Ceea ce mi-am propus este, să povestesc cât mai multor oameni din business, că rezultatele mele doar aşa au fost posibile şi ele nu sunt puţine. La performanţă în leadership ajungi doar dacă ai simpatia, încrederea şi sprijinul oamenilor pe care îi conduci.

6. Te numeri printre invitații permanenți ai LEADERS Academy,  program de leadership neconvențional care îsi propune să le dezvolte abilitațile de leadership ale tinerilor manageri și antreprenori. Ce parere ai despre astfel de initiative?

Îmi face plăcere să interacţionez cu tinerii. Doresc să împărtăşesc cu ei modul de gândire şi felul în care am funcţionat eu şi cum am ajuns la performanţă de vârf. Este bine să vadă cât mai multe exemple de leadership, din viaţa reală şi practică, ca apoi, să descopere liderul din ei. Aceasta este calea, cea pe care şi-o arată liderul din tine.