MENTORAMA. De ce ai nevoie de „neascultători” în compania ta

Oamenii de afaceri foarte buni sunt cei care investesc în angajați care știu să facă profit. Oamenii de afaceri de succes nu sunt cei care obțin mulți bani din profit, ci aceia care pierd cei mai puțini bani din investiții. A fi un om de afaceri înseamnă să știi să investești, nu să obții profit cât mai mare.

De ce îți angajezi oameni în compania pe care o conduci? Pentru că ai nevoie de cineva care să facă un lucru în compania ta, nu? Le spui ce să facă, ei fac ceea ce li se spune și sunt plătiți pentru asta. E simplu, nu? Da, răspunsul este foarte simplu. Dar este și eronat în același timp. Total greșit. A angaja oameni doar ca să „te asculte” și să facă lucruri este o investiție foarte proastă. Este ca și cum ai cumpăra un smartphone de ultimă generație pentru a-l folosi ca presse-papier.

Chiar „neascultătorii”, oamenii care pot lua decizii alături de tine, de foarte multe ori, mai bine decât tine, managerii, specialiștii de marketing, profesioniștii care îți pot inova procesul de producție, cei care sunt convinși că lucrurile se pot face mai bine și mai eficient decât tu le spui să le facă, toți acești oameni reprezintă, de fapt, principala valoare a companiei tale. Ei, și nu cei disciplinați care „fac ceea ce li se spune”.

Angajezi oameni pentru că ai nevoie de cineva care, în locul tău, să facă un lucru în compania ta. Nu le știm și nu le putem știi pe toate, iar asta este foarte bine, pe de o parte fiindcă învățăm tot timpul unii de la alții, chiar și atunci când nu conștientizăm că învățăm, iar pe de cealaltă parte fiindcă șansele de dezvoltare a afacerii sunt mult mai mari tocmai datorită creativității pe care o generează însăși echipa: oameni care lucrează împreună, punându-și pe masă ideile în folosul aceluiași proiect. Pretențiile de factotum sunt întotdeauna păguboase, niciun om nu are nici cunoștințe, nici capacități de a purta doar pe ai săi doi umeri o afacere care să și prospere, nu doar să reziste. Și nici să reziști nu poți de unul singur. Astfel, într-o echipă, managerul colectează, integrează și implementează ideile și soluțiile care vin de la oameni. Este, de altfel, și modalitatea cea mai rapidă și optimă de a coagula o echipă, aceea ce a-i insufla gândirea cooperantă. Doar ea generează, drept consecință naturală, nu forțată, acțiunea cooperantă, cea care va duce la performanță pe termen lung. Sigur că, atunci când angajezi oameni, te gândești că ei vor face lucruri, ești atent la experiența și competențele lor, însă cel mai important este să afli cum gândesc ei și să le asiguri exact libertatea de gândire de care orice om are nevoie pentru a fi și creativ, și eficient.

A angaja oameni doar ca să „facă” lucruri este o investiție foarte proastă. Adevărata valoare a oamenilor pe care îi angajezi nu este nici pe departe definită de „ceea ce fac”, ci de „cum fac” și „de ce fac”. Adevărata valoare a oamenilor este că gândesc și că simt, nu că „fac” lucruri. A face este doar o consecință a lui „a gândi” și, adesea, „a face”are cea mai redusă valoare adăugată pentru firma ta. Ba uneori chiar îți aduce pierderi (a face fără a gândi = pierdere aproape garantată).

Salariile nu sunt costuri, ci sunt, de fapt, investiții

Să o luăm altfel. Cât ai da pe o idee de business bună? Foarte mult, nu-i așa? Și dacă e așa, atunci cât timp îți aloci să îi asculți pe cei care au idei la tine în companie? Câte idei noi culegi de la ei în fiecare zi? Și cum îi răsplătești pe cei care îți oferă cele mai bune idei?
Să revenim la întrebare: „De ce angajezi oameni?”. Pentru a avea o permanentă sursă de inovare, pentru ca firma pe care o conduci să producă mai bine și mai ieftin. Pentru ca să îți producă profit mai mult. Pentru a evolua.
Angajarea oamenilor „neascultători” nu este un cost, ci o investiție. Salariul unui manager care îți poate inova radical businessul, al unui tehnician care îți eficientizează procesul de producție și care îți reinventează astfel afacerea nu sunt deloc costuri. Sunt investiții în viitorul firmei tale. Îi plătești, de fapt, pe acești oameni pentru a gândi, pentru a fi „neascultători” și în speranța că, la un moment dat, vor veni cu o idee excelentă care îți va inova produsul, va aduce clienți, cotă de piață și profit. Și talentul tău de manager va face deosebirea dintre un om cu potențial, în care merită investit, și unul în care nu.
De aceea trebuie să îți crești oamenii, să îi educi, să îi profesionalizezi și să îi înveți să fie „neascultători”, să încerce să facă lucrurile și altfel decât le spui tu. Și mai ales să îi asculți.

Ideile bune pot veni de oriunde

Întotdeauna am încercat să adun idei de la oameni. Și întotdeauna i-am apreciat pe cei care mi-au oferit noi perspective. Acești oameni sunt mult mai importanți decât credem, deși sunt, din păcate, adesea „invizibili”.
Poate ar fi bine să povestesc o întâmplare pe care am trăit-o. Acum doi ani, tocmai preluasem un nou client pentru un proiect de business mentoring și eram încă în perioada imediată post-diagnozei de business, în care încă nu stabilisem clar de ce și unde trebuia intervenit pentru a redresa afacerea. Una dintre marile probleme era procesul aproape imposibil de planificat al managementului logistic, pe o platformă unde erau amestecate activităţile de legate de deservirea clienţilor cu cele de procesare-îmbuteliere şi încărcare-descărcare a materialelor inflamabile. Practic, în zona de operaţiuni nu se lucra în siguranţă. Știam că acest lucru depinde de atât de multe variabile încât eram silită să îl las ultimul pe listă, deși era o problemă spinoasă.

La aceste lucruri mă gândeam când așteptam să intru în curtea fabricii. La intrare, portarul direcționa mașinile. Și-a cerut scuze că aștept pentru că e atâta aglomerație în curtea fabricii: „Doamna director, pentru el eram tot un fel de director, șoferii ăștia nu înțeleg regulile”. Am intrat, am tras pe dreapta și l-am întrebat  care sunt regulile de care spune, că eu nu știam să existe așa ceva. Acest tânăr care era angajat de 5-6 ani pe acel post știa pe de rost ce se transporta, când, unde, de unde vine și cât stă fiecare camion. Și avea deja în minte un pattern clar și niște „reguli” pe care le descoperise din experiență și despre care știa că, atunci când sunt respectate de șoferi, nimeni nu întârzie și totul merge aproape de la sine.

L-am întrebat care ar fi acele reguli. Acolo, la poartă, pe capota mașinii, omul mi-a desenat pe o foaie cum ar trebui să circule camioanele în curtea fabricii, pe unde să intre și pe unde să iasă, astfel încât să dureze cât mai puțin tot procesul logistic.
Desenul portarului făcut pe spatele unui dosar de carton a stat la baza reorganizării fluxului pe platforma logistică. Da, portarul și-a primit salariul ca de obicei pentru ceea ce făcea: să verifice și să controleze accesul în incinta fabricii. Însă ceea ce el ne-a oferit atunci – mie, ca business mentor, dar și managementului și companiei în general – nu ar fi putut fi cumpărat nici cu o mie de salarii de-ale lui: timp, cunoștințe, experiență, idei, feed-back. Pentru că ne-a spus cum se poate face acest lucru mult mai bine. Nu m-am mirat deloc, doar i-am zâmbit coincidenței. Și când abia preluasem mandatul de CEO la Fabryo, tot portarul mi-a desenat, atunci cu un fel de cretă pe asfalt, care credea el că ar fi cel mai performant flux al camioanelor. Și atunci, portarul a avut dreptate.
Așadar, angajezi oameni la tine în companie nu ca să facă un lucru, ca să fie „ascultători”, ci ca să gândească, să aibă experiențe și să inventeze noi modalități mai simple și mai eficiente de a face un lucru. Dacă nu obții acest lucru de la oamenii tăi, atunci, de fapt, nu ți-ai angajat oameni, nu ai făcut decât să îți cumperi niște foarte valoroase și inteligente telefoane pe care acum le folosești drept presse-papiers.
Compania ideală este alcătuită din  „neascultători” și „ascultători”: această combinație nu poate fi decât profitabilă pe termen mediu și lung.

(articol publicat în Cariere, în data de 13 aprilie 2017)

Abonează-te la newsletter !

Fii la curent cu ultimele noutăți și articole.
Nume
Prenume
Adresa de email