Concluziile diagnozei de business: cel mai delicat moment pentru antreprenori

Portal HR (www.portalhr.ro), mai 2015

Ca antreprenor, a dezvolta un business este întotdeauna o provocare personală. De exemplu, ideea afacerii reprezintă visul de o viață al antreprenorului. De asemenea, demararea acesteia este un test al încrederii în sine. Iar construirea afacerii îl supune personal pe antreprenor la testul consecvenței și al răbdării. Toate aceste provocări sunt resimțite personal de fiecare antreprenor căruia îi pasă cu adevărat de afacerea pe care a creat-o.

Dar pe lungul drum al business-ului, poate cea mai personală provocare cu care s-a întâlnit un antreprenor este momentul diagnozei afacerii sale. Concluziile concrete ale diagnozei business-ului său îl pun în situația de a se confrunta, ca într-o oglindă, cu fața reală, necosmetizată a afacerii pe care a creat-o cu mulți ani în urmă, cu părțile sale bune dar și cu provocările, riscurile și dificultățile sale. Aceasta etapă de conștientizare și „digerare” a realității este imperativ necesară deoarece trasează cât se poate de clar direcțiile de urmat, într-o manieră holistică.

Prezentarea raportului de diagnoza de business către antreprenor, acționari și angajați este etapa a III–a în procesul de business mentoring și reprezintă momentul de confruntare cu adevărul („facing reality”, cum mai sugestiv s-ar exprima englezii).

Primele reacții în fața diagnozei : negarea tuturor elementelor de risc care au fost identificate , atitudinea defensivă pentru ceea ce s-a realizat până atunci, prin justificarea deciziilor și măsurilor calificate drept „bune” și/sau „foarte bune” din moment ce „suntem foarte apreciați în piață”!

”Aceasta nu este firma pe care am creat-o..!”, ”Cum de am ajuns aici, când am fost mereu 100% implicat și eu dețineam controlul pe tot ce mișcă ..”, ”Intuiam că am aceste probleme în firmă însă nu știam că sunt atât de importante…”, acestea sunt reacțiile antreprenorilor care se confruntă pentru prima dată cu concluziile unui diagnostic real, exact, complet și, adesea, dur, fără menajamente, al business-ului pe care îl conduc. După 5, 10 sau 20 ani de dezvoltare a companiei, aceștia își revăd, în oglinda clară oferită de business mentor, toate deciziile luate, bune și rele și toate consecințele acestora – tot bune și rele – în evoluția companiei. Unii acceptă această confruntare cu realitatea, alții nu…

De ce acest moment al adevărului este atât de delicat pentru antreprenor?

Sunt unii antreprenori cărora li se confirmă faptul că oamenii cei mai loiali și cei în care aveau cea mai mare încredere, de fapt, îi fură. Dimpotrivă, alți oameni care, până atunci, erau marginalizați pentru opiniile lor diferite, s-a dovedit că erau competenți și că aveau cel mai mare potențial de creștere. Iar rudele care dețineau poziții cheie în firmă, reprezentau cel mai mare obstacol în calea progresului.

Alți antreprenori află că, de fapt, unele decizii pe care le-au luat în perioada de recesiune, au fost proaste și că acum acestea sunt cauza principală a declinului. Sau pot afla că oportunitățile și potențialul de piață există, dar nu în segmentele pe care ei le-au gândit. Alți antreprenori pot descoperi unicitatea unor produse sau servicii subevaluate până atunci sau pot întrezări noi direcții de dezvoltare pe care le simțeau, dar nu au știut să le definească strategic.

Diagnoza de business este pentru un antreprenor testul confruntării cu realitatea afacerii sale. Unii aleg să nu recunoască realitatea. Vor spune că situația nu este atât de gravă cum pare și că deficiențele pot fi corectate ”din mers”. Și se vor opri aici. Alții, dimpotrivă, vor începe deja să se gândească la remediere, la perioada de schimbare, însănătoșire și dezvoltare. Primii sunt cei care au picat testul confruntării cu realitatea propriului business și, mai devreme sau mai târziu, vor lua fi nevoiți să ia o decizie mult mai radicală pentru afacere. Ceilalți sunt cei care vor avea șansa de a-și relansa afacerea … Cum obișnuiesc eu să le spun: saltul de la nivelul de simplu PRODUS, la nivelul de BRAND.

De aceea, pentru mine, comunicarea rezultatelor de diagnoză a afacerii este cel mai important moment al întregului proiect de business mentoring deoarece acest moment marchează maturizarea antreprenorului și al business-ului său, propulsându-l într-o nouă eră a dezvoltării sale. Este momentul în care antreprenorul se simte extrem de vulnerabil și nesigur, pentru că știe cel mai puțin ceea ce are de făcut. Adesea se simte copleșit de imaginea pe care o vede în oglindă și, uneori, demotivat și dezarmat.

Spre marea mea satisfacție, 7 din 8 antreprenori pe care i-am sprijinit și i-am însoțit pe drumul transformării și profesionalizării în ultimii trei ani, au reușit să depășească cu brio momentul diagnozei și să-și relanseze afacerile, cu rezultate vizibile.

Cum spuneam, îmi pot îndeplini rolul de business mentor doar dacă antreprenorul a trecut acest test al confruntării cu realitatea și a acceptat mare parte din concluziile diagnozei de business. Dacă este așa, atunci putem trece împreună la următoarea etapă a procesul de business mentoring: creionarea direcțiilor strategice de urmat. Etapă despre care voi povesti în articolul următor.

Abonează-te la newsletter !

Fii la curent cu ultimele noutăți și articole.
Nume
Prenume
Adresa de email