Despre mentoratul în business, în cuvinte puține și însemnate

“Mentoratul nu este ceva ce se poate invata; el vine odata cu experienta si este, in primul rand, despre oameni si despre a face cat mai mult bine.

Mentorul este precum un prieten”

Aliz Kosza

Ieri seara centrul Seeds for Happines a a gazduit workshopul despre mentoring in business al lui Aliz Kosza.

 

Daca trainingul si coachingul incep sa isi construiasca deja o traditie in lumea de business romaneasca, fiind metode folosite cu tot mai multa incredere si cu succes de catre manageri, mentoringul nu ocupa inca un loc principal pe aceeasi scena, alaturi de celelalte doua. Cel putin aceasta este constatarea lui Aliz, iar ea merge mana in mana cu intentia din spatele acestei intalniri.

Gazda noastra de ieri isi asuma ca misiune personala promovarea serviciilor – si, mai important, a ideii –  de mentoring in Romania si facilitarea deschiderii mediului de afaceri de aici pentru ceea ce presupune activitatea de mentorat. Scopul de perspectiva este unul cu ecouri sociale ample si puternice: o tara cu mentori de business multi si valorosi, cu echipe de antreprenori si cu manageri deschisi la invatare, poate deveni capabila sa ridice nivelul economic al paturii de mijloc.

 

Intalnirea face parte din cadrul evenimentelor Joyful Business Hours; conceptul isi propune reunirea managerilor si antreprenorilor pentru a discuta pe marginea unor teme care reflecta nevoile reale ale participantilor. Tonul acestor intalniri se doreste informal in sensul crearii unui spatiu relaxat pentru comunicare, schimb de opinii, punere de intrebari.

 

Episodul Joyful Business Hours de ieri a fost dedicat, asadar, introducerii in ce presupune mentoringul in business.

Partea conceptuala, explicativa, a fost brodata in jurul discutiei despre un studiu de caz luat din experienta de lucru directa, recenta, a lui Aliz. Scenariul desprins din viata reala romaneasca de business a fost o buna ilustrare a provocarilor cu care se confrunta unii dintre antreprenorii nostri, dar si a rolului mentorului in salvarea si cresterea unei afaceri. Iar salvare nu este un termen exagerat in acest context. Aliz spune, de altfel, ca mentorul de business este ca un fel de doctor: orice organizatie este un organism viu si el poate fi facut bine, poate fi pus pe picioare numai daca diagnoza se face dintr-o perspectiva holista. Mentoringul presupune, asadar, o metapozitionare, descoperirea problemelor afacerii petrecandu-se la toate nivelurile si din toate unghiurile.

Asa s-a intamplat si in situatia prezentata la intalnirea de ieri. In cateva cuvinte povestea a fost urmatoarea:

O firma mica de gardening, functionand de peste 14 ani, ajunge, din 2008, pe o panta descendenta. Profitul scade, multi angajati sunt, treptat, concediati…

Intalnirea antreprenorilor cu Aliz s-a dorit a fi initial o discutie cu un iz categoric: sa se inchida sau nu definitiv acest proiect?

Insa trei saptamani de analiza minutioasa, de discutii cu angajatii implicati pe toate treptele ierarhice, au scos la iveala chestiuni rezolvabile, care tineau de functionarea interna a organizatiei, nu de conditiile exterioare rigide (situatia economica actual generala care nu mai avantajeaza un astfel de gen de business).

Astfel unele dintre problemele esentiale scoase la lumina au fost:

–          centralizarea excesiva a puterii decizionale (autoritatea si controlul fiind concentrate intr-o proportie covarsitoare in mainile unei singure persoane)

–          preturile mari mentinute inflexibil in conditiile actuale de piata;

–          lipsa unui proces de branding care sa fi creat o identitate de imagine, de mesaj, in piata.

Si asa a inceput munca de vindecare  a firmei de gardening; de la implicarea pro bono in echipa a unui freelancer talentat – care a creat un nou logo si un nou nume – la redefinirea rolurilor si spatiului decizional in echipa, pana la slefuirea imaginii produselor, botezarea si targetarea lor.

Aliz a fost, de alfel, alaturi de echipa si in partea de procedurare.

Rezultatele nu au intarziat sa apara si ele s-au vazut in numarul de comenzi primite, in extinderea echipei, in feedback-ul venit din piata.

Care a fost rolul mentorului ?

Acela de descoperi sursele problemelor si de a crea solutii alaturi de cei direct implicati.

Ce a creat premisele acestei colaborari?

Deschiderea membrilor echipei pentru dialog, invatare si transformare.

Ajungem, astfel, la ce este sau ce nu este mentoringul dar si la ce presupun conditiile in care acest proces este posibil, dupa cum explica ieri Aliz:

–          mentoratul este despre colaborare, ascultare reciproca si deschidere la nou (poate fi vorba de informatii, procese noi, schimbari de strategie etc.); fara acest lucru dialogul cu mentorul nu isi mai are rostul (si nici nu este posibil);

–          el difera ca proces de coaching sau training in mai multe puncte, unul esential fiind viziunea de ansamblu pe care o presupune; cu toate acestea, el se afla intr-o relatie de complementaritate cu ambele metode;

–          este un transfer de bune practici izvorat din experienta mentorului;

–          nu este un simplu job; de fapt, amintind de traditia culturala istorica a mentoratului, Aliz a si subliniat faptul ca, principial vorbind, aceasta activitate este de facut fara o remuneratie. Ea a capatat astazi si valente pragmatice instantiind o vocatie intr-un rol economic.

Acestea sunt numai cateva din lucrurile care se pot spune despre ce inseamna mentoringul si importanta lui, iar intalnirea de ieri a fost o buna introducere in tema.

Va asteptam si la urmatoarele discutii cu Aliz Kosza.

Abonează-te la newsletter !

Fii la curent cu ultimele noutăți și articole.
Nume
Prenume
Adresa de email